Cell-chip eenvoudig te programmeren

De Cell-processor die onder andere gebruikt gaat worden in de volgende Playstation is volgens de ontwikkelaars relatief eenvoudig te programmeren, zo meldt News.com. De technologie die gebruikt wordt in de huidige Playstation 2 was erg complex. Daardoor heeft het vrij lang geduurd voor de spelontwikkelaars de smaak een beetje te pakken kregen en de mogelijkheden van de console echt tot hun recht kwamen. IBM, Sony en Toshiba, de ontwikkelaars van de Cell-processor, hebben aangegeven dat de leercurve voor deze nieuwe chip een stuk beter is dan die van de eerdere Playstations. Daar komt nog bij dat de Cell-chip ook gebruikt kan worden voor andere doeleinden dan spelcomputers.

Zo zal de chip aan het einde van volgend jaar als eerst gebruikt worden in een grafische workstation. Daarna zullen zowel Sony als Toshiba televisies introduceren die zijn voorzien van deze chip en aan het einde van 2006 wordt de uiteindelijk Playstation 3, voorzien van deze chip, geïntroduceerd. Verder geeft H. Peter Hofstee, een onderzoeker bij IBM, aan dat de multimediachip ook gebruikt kan worden voor beeldherkenningsapplicaties, servers die streamingdata aanbieden en wetenschappelijk onderzoek. Hoe dit allemaal uitpakt, zal blijken in de komende jaren.

Door Matthijs Abma

04-12-2004 • 23:33

61

Bron: News.com

Reacties (61)

61
60
24
9
2
25
Wijzig sortering
Anoniem: 54081 4 december 2004 23:44
Moet ik daar uit opmaken dat de nieuwe Playstation vrij makkelijk kan omgezet worden naar (ik zeg maar wat) een webserver ? Of zal er toch een beveilging opzitten zodat men een modchip moet gebruiken ?
Hier is een URL waar je het e.e.a. over het principe erachter kunt lezen: http://www.vnunet.nl/nieuws.jsp?id=412064

Hoef ik zelf niet zoveel te typen :P
De chip zelf kan relatief eenvoudig in een webserver gebruikt worden. Maar dit betekend niet dat je eenvoudig een PS3 naar een webserver kan ombouwen. Dat hangt sterk af van de soft en hardware die om de chip heen gebouwd wordt.
Het gaat niet over PS3, maar over de Cell processor!
Anoniem: 63491 5 december 2004 00:27
Het principe achter PS3 is dat je 3 soorten PS3's kunt kopen elk uitgerust met meer CELL chips.
Je kunt hieruit dus concluderen dat het zeker ook een mogelijkheid zal zijn om zelf wat te bakken om bijvoorbeeld meerdere PS3's aan elkaar te koppelen. Webservers ervan maken of in iedergeval reken clusters is daarom ook niet helemaal zo raar.
De chip is tenslotte bedacht als groot schaalbare rekenchip. Een performace beest zal de PS3 met genoeg chips dus zeker worden.
Microsoft zal dus een dikke kluif krijgen aan de PS3, omdat Sony simpelweg meer chips kan gaan gebruiken om een mogelijk "betere" xbox af te troeven.

Wat mij interessanter lijkt is of Sony in zijn thuisproducten ook de chip gaat gebruiken en of er koppeling met de PS3 komt. Tenslotte als alles op dezelfde chip draait en er een connectie is, kan je door simpelweg verplaatsen van een verwerking naar bijvoorbeeld de chip in een tv, en de "output" ervan ook op de tv weer te geven aardig wat multimedia beginnen. Iets waar Sony net als Philips zeer in geintresseerd is. Beide willen namelijk het hele huishouden "overnemen".

Nintendo zal dus kwa innovatie zoals altijd innovaties op gamegebied brengen, Sony in dit geval op console gebied. Microsoft staat dus met de nieuwe generatie consoles ergens buiten de markt als ze niet snel een beter idee vinden.
En daarmee blijft alleen Nintendo over als echte console-fabrikant..
Ik wil helemaal niet kiezen tussen een "small, medium of large" PS3. Ik wil een PS3, een controller, een memory card en een game, een RGB-kabel om de hele zooi in 10 seconde aan te sluiten en dan wil ik gelijk gassen. En niet dat m'n buurman een zwaardere game kan kopen omdat hij toevallig een Sony-TV heeft en ik niet :P
zo zal het dan ook niet zijn, rekenkracht en dergelijk is natuurlijk hetzelfde op ieder type ps3, het zit hem voornamelijk in multimediafuncties die onderscheid gaan maken tussen de types dus ik zie het probleem niet, als je alleen games wil dan is de 'kale' console prima ..
Nee, de rekenkracht is juist niet hetzelfde, daar zit de raariteit juist in. Sony gaat echt 3 PS3's uitbrengen die van elkaar verschillen kwa prestaties.
Als ik het me goed herinner was het 4/8/12 CELL chips, maar kan ook anders zijn geweest.
In iedergeval verschillen ze dus echt technisch van elkaar.
helemaal mee eens :)
Microsoft zal dus een dikke kluif krijgen aan de PS3, omdat Sony simpelweg meer chips kan gaan gebruiken om een mogelijk "betere" xbox af te troeven.
De IBM Power5 chip die in de Xbox Next gebruikt gaat worden is ook prima in dual of quad opstelling te gebruiken, dus MS zou in zijn architectuur voor de Xbox Next net zo "simpelweg" een mogelijkheid voor gebruik van meer CPU's kunnen opnemen als Sony. Ik denk echter dat de grafische chipset verreweg het meeste uit zal maken, niet de rekenkundige processor(s) van de unit(s).

Verder zal het zo zijn dat gamesproducenten hun games dusdanig zullen ontwikkelen dat deze ook goed kunnen draaien op de eenvoudigste PS3. Het is aannemelijk dat veel mensen het goedkoopste apparaat zullen kiezen, en een beetje slimme gamesproducent gaat zijn eigen verkopen niet schaden door slechts de duurdere PS2 varianten te ondersteunen.
Nintendo zal dus kwa innovatie zoals altijd innovaties op gamegebied brengen, Sony in dit geval op console gebied. Microsoft staat dus met de nieuwe generatie consoles ergens buiten de markt als ze niet snel een beter idee vinden.
Tsja, ik weet niet hoe vaak ik dit nog zal moeten zeggen, maar bovenstaand is een mening, temeer gezien hij niet gebaseerd is op enig feit.

Hoe bepaal jij dat Sony wel innovaties op consolegebied zal brengen en MS niet? Hoe bepaal jij dat Nintendo wel innovaties op gamegebied zal brengen en MS niet?

Zeker met betrekking tot games is bovenstaand een bijzonder persoonlijke opmerking...
Ik voorzie voor "GameCube 2" (of hoe die ook mag gaan heten) wederom de volgende Mario, Starfox, Mario-kart, Donkey Kong, Metroid/MegaMan, Zelda etc. in zo ongeveer exact dezelfde vorm als alle voorgaande evoluties, met wat andere levels en puzzels en wat betere graphics - zoals we al jaren van Nintendo gewend zijn. Dat staat in my humble opinion niet bepaald te boek als "innovaties op gamegebied".

Ik stel voor dat iedereen gewoon de console koopt die de games afspeelt die hij/zij leuk vind. De waardeoordelen over de kwaliteit van de games kunnen we best in het midden laten... Meningen over wat een "leuke" game is zijn net zo (en vermoedelijk nog wel meer) uiteenlopend als kledingsmaak dus het lijkt me handig dat aan ieder voor zich over te laten ;)

Hoewel ik er nog wel even aan toe wil voegen dat de gameproducent die de afgelopen jaren wat mij betreft het minst innovatief en fantasierijk is geweest toch echt Nintendo is. Zelda daar gelaten bestaat het grootste deel van hun inkomsten uit re-releases van hun vaste (wederom virtueel vehaalloze c.q. hetzelfde oude verhaaltje bevattende) stokpaardjes, maar dan iedere keer met net wat betere graphics.
Doe mij maar liever games die een echt (origineel) verhaal hebben...

Daarintegen respecteer ik het als andere mensen de gameplay van de nieuwste Mario en Starfox helemaal geweldig vinden en dus voor een Nintendo console gaan. Ik stel het echter ook op prijs als die mensen ook mijn mening (en die van anderen) respecteren :)
Ik heb ook met grote enthousiast deze Cell news gevolgd.
Ik denk dat Sony in de toekomst zijn product lijnen elkaar kunnen en willen koppelen, waarmee de totale rekenkracht en remote mogelijkheden verbreed wordt.

Denk aan een Sony PS3 die sneller werkt in combinatie met een Sony TV, denk ook aan een cluster met de Sony PC, PDA, AV versterker, DVD recorder... Zodat je eerder de neiging krijgt NOG een Sony in huis te halen. Als de schaalbaarheid van Cell echt goed werkt, dan zal je inprincipe een PS4 kunnen koppelen voor de boost.

Zo houdt Sony zijn klanten trouw, zowel voor upgrade machines en maakt aantrekkelijker om NOG een sony produkt in huis te halen :*)
Misschien een beetje offtopic, maar zou Sony dan nu ook TV's gaan verkopen met ingebouwde Playstation? Lijkt me markting technisch wel een aardige zet......

Misschien krijgen we dan wel allemaal rechtzaken tegen Sony omdat die zijn machts positie gebruikt wat Microsoft schaad in de verkoop van Xboxen :9
Anoniem: 9264 @TLer6 december 2004 02:05
Ja TV DVD met divx recording mogelijkheid , en playstation in een ....
Anoniem: 42823 5 december 2004 11:52
Cell processor maakt gebruik van grid of distributed computing. Bij voldoende bandbreedte zouden alle gekoppelde computers als 1 processor kunnen functioneren.
In Dr dobbs werd daar al over geschreven. http://www.ddj.com/articles/2004/0409/

Zeker voor online gaming en streaming content is het bealngrijk dat alle aangesloten devices hun rekenkracht delen om optimaal alle peers te voorzien van content.
Tegen de tijd dat PS³ uit komt, is de technologie van de PC al weer 2 stappen verder. En dan verbleekt zelfs die console, en de nieuwe van Microsofty al weer aanzienlijk.
Nou dat denk ik niet aangezien 1 Cell processor 1-1,5 Teraflops terwijl de allerkrachtigste supercomputer namelijk de SGI Columbia (als je de Blue Gene niet meerekent gezien die nog niet helemaal af is) met 10240 Itanium 2 1,5GHz processors 50,65 Teraflops kan.
Om je ff een indicatie te geven een Itanium 2 ramt een P4, Xeon, Amd 64 of Opteron zo de grond in qua rekenkracht.
1 Cell processor kan dus 200-300 van die Itanium 2 1,5GHz processors in zijn eentje aan.
De enige manier dat de PC de consoles en dus de PS3 voor kan blijven is door middel van een betere GPU, want qua rekenkracht is het echt een verloren strijd.
En voor de PC komen er toch wat ruimer aanbod qua games. en ohja, als een spel ook op de consoles verschijnt dan kan hij hoogstens op 800x600 draaien en hij is zoals het is, nix aan te passen.
Ik denk dat je het verkeerd om om heb.
De consoles hebben juist een veel ruimer en brede aanbod aan games en verschillende genres de PC heeft bijna alleen maar First Person Shooters, Realtime Strategy games, Godsimulators en Flightsimulators.
Ohja de Gamecube heeft nu al HDTV ondersteuning tot 1080p wat dus een resolutie inhoudt van 1940x1080 met Progressive Scan.
De games die dat ondersteunen verliezen overigens totaal geen performance loss op hun 640x480 TV resolutie en lopen dus op precies dezelfde framerate.
Ik wil een PC game wel op 1080p zien draaien zonder een framedrop.
Die grafische workstation.. moet ik me daarbij voorstellen dat de Cell processor het hart van het systeem word.. of komt hij op een PCI-Express kaartje te zitten ofzo?
Natuurlijk wordt het dan de hoofdprocessor tenzij jij liever een Itanium 2 1,5GHz die 200-300x zwakker is als hoofdprocessor wilt.
klopt niet helemaal wat je zegt.
de supercomputer die jij bedoelt met 10.000+ Itanium2s zal wel de Earth-Simulator zijn.
deze zou als hij af is (of ie al af is weet ik niet) 10.240 Itanium 2s hebben en deze zouden theoretisch samen 60teraflop rekenkracht hebben.
link: http://www.computerbase.de/news/hardware/supercomputer/2004/september/ idf_neuer_60-teraflops-supercomputer/

is toch weer 33% meer dan die 45 van jouw.
daarnaast is pure rekenkracht alles waarbij de Itanium2 sterk is als ik mij niet vergis.

de consoles hebben juist NIET een ruimer aanbod in games.
als je de 3 grote consoles (gamecube PS2 en x-box) samen bedoelt ja dan wel, dan hebben de consoles een ruimer aanbod.

maar als je ze een voor een apart vergelijkt met de PC dan heeft de PC een veel ruimer aanbod in games.
dit komt vooral vanwege de contracten die de consoles met sommige software developers hebben waardoor bepaalde games maar voor 1 van de 3 consoles mogen uitkomen (bv GTA san andreas), maar deze games komen uiteindelijk wel altijd uit voor de PC.
de verschillende genres die je op de consoles hebt die zijn er ook voor de PC met veel meer variatie en bredere selectie.

je argument dat een itanium2 een AMD64 enz zo afmaakt is beetje raar want ga eens het prijskaartje vergelijken.
daarnaast is de software voor de itanium2 erg duur en verliest hij veel rekenkracht bij sommige dingen.

daarnaast ook nog een paar rare vergelijkingen die niet helemaal duidelijk zijn over de beeld resoluties maarja het is laat en ben moe.

@ Buck naked
mijn Link gaat over hoe de Supercomputer zal zijn als hij af is. en dan klopt mijn link wel.
jouw link daar staat hij ook in maar daar staat de huidige status (dus nog niet af), en over Rpeak en Rmax als ja dat bedoelt moet je dat in je orginele post zetten en er niet achteraf mee komen.

btw zover ik me kan herinneren was de goede rekenkracht niet het grote pluspunt(hij kan wel goed rekeken) van de Cellcore. maar het feit dat ze goed kunnen samenwerken en de lage warmte opbrengst.
want wie wil nu een console die een 120mm fan nodig heeft. ik vraag me af hoe de Xbox2 zal zijn.
Anoniem: 119304 @Deadsy5 december 2004 19:51
maar als je ze een voor een apart vergelijkt met de PC dan heeft de PC een veel ruimer aanbod in games.
dit komt vooral vanwege de contracten die de consoles met sommige software developers hebben waardoor bepaalde games maar voor 1 van de 3 consoles mogen uitkomen (bv GTA san andreas), maar deze games komen uiteindelijk wel altijd uit voor de PC.
de verschillende genres die je op de consoles hebt die zijn er ook voor de PC met veel meer variatie en bredere selectie.
De PC heeft helemaal geen bredere selectie meer (let op: ik heb het hier over de nieuwe games, games ouder dan 4 jaar geleden tel ik niet mee).
De PC wordt overspoeld met inspiratieloze FPS en RTS games. RPG, adventures, spacesims enz worden al bijna niet meer gemaakt. Het enigste genre waar de PC nog meester in is zijn de RTS en MMORPG, maar ook dat gaat veranderen. RTS zal zijn opwachting gaan maken op de Nintendo DS (evenals FPS, met een perfecte besturing via touchscreen) en het MMORG genre zal ECHT (everquest voor de ps2 daargelaten) zijn intrede gaan doen met next generation Consoles.
Nou dat denk ik niet aangezien 1 Cell processor 1-1,5 Teraflops terwijl de allerkrachtigste supercomputer namelijk de SGI Columbia (als je de Blue Gene niet meerekent gezien die nog niet helemaal af is) met 10240 Itanium 2 1,5GHz processors 50,65 Teraflops kan.
...
1 Cell processor kan dus 200-300 van die Itanium 2 1,5GHz processors in zijn eentje aan.
Sony Cell CPU to deliver two teraflops in 64-core config

Uitgaande van de informatie in de bovenstaande link, heb je voor ~2 TFlops 64 Cell-cores nodig. De berekening zal dan dus iets anders zijn:

50,65 TFlops = (50,65 / 2) * 64 = 1621 Cell-cores

1 Single-core Cell processor = (10240 / 1621) = ~ 6 Itanium 2's

Dit is nog steeds indrukwekkend, maar wel een "klein" verschil met die 200-300 factor ;)
Volgens de bron waarnaar jij verwijst haalt een 64-core cell config alleen 2 TFlops voor graphics processing:
while a 64-core slab of silicon inside a rack-mount unit doing graphics work would churn out two teraflops,
Voor gewoon rekenwerk haalt 1 Cell processor 1 GFlop, niet bijzonder veel [volgens dezelfde bron].
Buiten je rekenfoutje, een flop is leuk maar lang niet voor iedereen interessant. Ook integer bewerkingen kunnen belangrijk zijn. Er bestaan al langere tijd chips die in 1 taak veel beter zijn dan welke processor dan ook maar ook maar 1 taak goed kunnen uitvoeren.

De (theoretische) snelheid in Flops zegt dan ook niet zo ontzettend veel zonder informatie over de rest van de eigenschappen van de Cell Chip. Eerst zien, dan geloven is mijn motto maar als men er in slaagt een chip met Itanium performance te leveren voor de prijs van een P4 verwacht ik binnenkort een Windows Cell Chip edition :)
stream processors zijn traditioneel slechte branchers, eigenlijk vindt ik het hele cell verhaal enorm overroepen, we gaan wel zien wat er van in huis komt...

eenvoudig te programmeren???
het is een geheel nieuwe architectuur en toch is het al eenvoudig te programmeren??? laat me niet lachen :Z
eenvoudig in vergelijking met de PS2 ;)
Ohja de Gamecube heeft nu al HDTV ondersteuning tot 1080p wat dus een resolutie inhoudt van 1940x1080 met Progressive Scan.
De games die dat ondersteunen verliezen overigens totaal geen performance loss op hun 640x480 TV resolutie en lopen dus op precies dezelfde framerate.
Op dit moment is er slechts één console die 1080i ondersteunt n.l. de XBox. De Gamecube ondersteunt alleen 480p.
Overigens is het aantal HDTV gebruikers die daadwerkelijk gebruik maken van 480p/720p/1080i (in de VS) erg laag; minder dan 5%.
zelfs de xbox ondersteund maar 720, en dan nog niet eens met alle spellen, net als een hele enkele PS2 spel. En de cube idd maar 480p (hoewel dit idd totaal zonder performance verlies is)
Het probleem wat er bij deze chips dus gaat ontstaan is dat als ze maar een bepaald soort taak goed kunnen is dat je dus meerdere gespecialiseerde chips krijgt. Dat gaat op zich wel goed kwa snelheid, maar die snelheid zul je weer verliezen als je alles aanelkaar moet koppelen. Bij het transport tussen verschillende chips zul je dan weer nieuwe technieken moeten toepassen om ervoor te zorgen dat er geen zwaar snelheidsverlies komt. Ik moet dus nog zien dat dit systeem het echt gaat worden.

En de pc zal nog wel een tijd meegaan tenopzichte van de consoles. Een pc is voor veel meer taken geschikt, bovendien kun je en mag je een pc upgraden. Bij een console kan dit wel, maar kost veel moeite en wordt bijna altijd geblokkeerd door de fabrikant. Een pc gaat dus over het algemeen veel langer mee wat dus ook weer goed is voor het milieu.
bovendien kun je en mag je een pc upgraden. Bij een console kan dit wel, maar kost veel moeite en wordt bijna altijd geblokkeerd door de fabrikant. Een pc gaat dus over het algemeen veel langer mee wat dus ook weer goed is voor het milieu
Zelden z'n onzin gehoord. Jouw computerkast inclusief koeler, diskettestation en cd-rom zijn zeker ook nog van je 486'er van 10 jaar geleden? :+ :+. Kom op zeg!!!! Een PC moet je om de 2 jaar updaten (videokaart) voor al die onzinnige en saaie first person shooters, en om de 4 a 5 jaar moet je een kompleet nieuw systeem kopen omdat je onderdelen (cd-rom/dvd-rom/ram enz, moederbord) gewoon te verouderd zijn. Een console gaat met gemak 5 jaar mee, en daarna gooi je hem echt niet bij het vuilnis, in tegenstelling tot een oude PC die eerst tot server wordt gedegradeerd, waarna hij op de vuinis terecht komt.
Anoniem: 72970 5 december 2004 00:27
Als dit een succes wordt, dan heeft sony het goed voor elkaar. Je hebt een chip die je in PS3 kan gebruiken, en vervolgens kun je diezelfde chip in talloze toepassing toepassen.

Een commercieel gezien , zeer goede stap!
Ik vraag me af of er een soort software matige cpu van komt. Netzo als toen met de AMD64. En misschien dan wel belangrijker. Zal die voor iedereen beschikbaar worden.
Dit omdat ze de cell voor meerdere toepassingen willen gebruiken

/off-topic
Ogh, of het nou de playstation of de xbox wordt. IBM verdient er het meest aan.

/typo
Die grafische workstation.. moet ik me daarbij voorstellen dat de Cell processor het hart van het systeem word.. of komt hij op een PCI-Express kaartje te zitten ofzo?
Anoniem: 116213 @Gogar5 december 2004 17:57
De Cell processor kan alles omvatten. Het zal uiteindelijk wel zo worden dat er een aparte Cell processor wordt gebruikt voor zowel de CPU als GPU (of zelfs meer dan twee), maar dit hoeft niet.

De Cell processor is namelijk in staat om zichzelf zo aan te passen, dat hij de desbetreffende taak het snelste kan uitvoeren.

Bijvoorbeeld WMV-HD, volgens de specificaties van Microsoft is voor de hoogste kwaliteit, minimaal een Pentium 4 van 3Ghz nodig om het juist af te spelen. Een hardware chip die specifiek voor deze taak is bedoeld zou gemakkelijk hetzelfde kunnen doen op 100Mhz oftewel grofweg 30x sneller. Maar i.p.v. om nu voor elke taak een aparte hardware chip te maken, kan de Cell processor zich dus als het waren morphen om de desbetreffende taak zo snel mogelijk af te krijgen.

Hoe meer cores er uiteindelijk op de Cell processor terechtkomen, des te beter kan die zich aanpassen (morphen) aan de desbetreffende taak die verricht moet worden. Het aantal cores bij de eerste cell processor die bijvoorbeeld in de PS3 zal worden gebruikt, zal wel laag zijn. Dit zal echter steeds meer oplopen, zeker met het steeds kleiner worden van het process, 45nm ligt al spoedig in het vooruitzicht.

Het is natuurlijk veel complexer, maar als je het feitelijke proces precies wilt weten dan moet je de white-papers van IBM, Sony en Toshiba lezen.
Anoniem: 70313 5 december 2004 10:27
Dus jullie zeggen hier dat de ps3 minstens 10x zo snel (qua rekenkracht) zal worden als mijn pc hier nu?

En dat ie daarom wel 50x zo snel wordt als een ps2?

Blijft dat ding wel te betalen dan?
Als zo'n Cell core nou echt minimaal 10x sneller is dan een p4/amd pc waarom zet sony die (<200 euro) core dan niet in een pc behuizing, linux variant erop en dan blaas je toch intel/amd binnen 1 jaar uit de markt....

oftewel ik neem het met een korreltje zout. Te vaak verhalen gehoord over theoretische performance die in real-life scenario's compleet achterblijft...

Denk bijv. aan die dedicated rc5 box die een code toen binnen 24 uur kon kraken. Qua performance voor die taak versloeg hij een pc met gemak, maar hij kon ook niks anders....

Die 12 core cell zal ook alleen z'n theoretische performance halen als hij 12x hetzelfde mag doen en dat dan enige tijd lang....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.