VS blokkeert Anthropic Claude Fable 5 en Mythos 5 vanwege zorgen jailbreak

Anthropic heeft Claude Mythos 5 en spin-off Fable 5 wereldwijd offline gehaald vanwege een blokkade door de Amerikaanse overheid. Volgens de VS is er een manier om beperkingen van het krachtige model – dat goed is in cybersecurity en programmeren – te omzeilen, ofwel te jailbreaken. Volgens Anthropic is het een minimaal probleem.

In een persbericht zegt Anthropic dat het de opdracht heeft gekregen om buitenlandse toegang tot Fable 5 en Mythos 5 te blokkeren. Naar eigen zeggen moet het bedrijf de modellen wereldwijd offline halen om zeker te weten dat het aan de juridische verplichting voldoet. De VS heeft de beslissing niet publiekelijk toegelicht.

Wat is Fable 5?

Anthropic Claude Fable 5 is een variant van het krachtige Mythos-model. Deze programmeertool is zo goed in het vinden van beveiligingslekken, dat deze ook ontzettend goed is in het vinden van exploits. Daarom werd Mythos voor een zeer select publiek uitgebracht.

Fable 5 is de eerste publieke versie van Mythos. De tool kan hetzelfde, maar heeft zeer strenge veiligheidsmaatregelen om te voorkomen dat kwaadwillenden het model gebruiken om kwetsbaarheden te vinden en te misbruiken. Een jailbreak van dit model zou betekenen dat iedereen toegang heeft tot Fable zonder vangrails, wat in principe dus Mythos is.

Volgens het bedrijf gaat het om een exploit van een 'kleine, relatief simpele kwetsbaarheid'. Het bedrijf ontkent dat er een universele jailbreak bestaat, maar stelt dat het omzeilen van beperkingen tot op zekere hoogte voor geen enkel model te voorkomen is. Anthropic zou voor de release van de modellen zelfs met de Amerikaanse overheid hebben samengewerkt om kwetsbaarheden op te sporen.

Het is Anthropic niet helemaal duidelijk waar de blokkade door de Amerikaanse overheid precies op gebaseerd is. Er zou 'verbaal bewijs' geleverd zijn voor een beperkte kwetsbaarheid waarbij het model specifieke code kan lezen en fouten kan opsporen.

Weer een conflict tussen de VS en Anthropic

De relatie tussen het Amerikaanse Anthropic en de Verenigde Staten staat al langer op gespannen voet. Zo loopt er een rechtszaak tussen de twee omdat de VS Anthropic als veiligheidsrisico bestempelde. De VS plaatste het bedrijf namelijk op de zwarte lijst.

Het is onduidelijk of dit nieuwe conflict een escalatie van het bestaande is, of daadwerkelijk gebaseerd is op zorgen over cyberveiligheid. De brief aan Anthropic bevat volgens het bedrijf zelf te weinig concrete informatie om de exacte zorgen van de VS te bepalen.

Anthropic Claude Fable 5
Anthropic Claude Fable 5

Door Yannick Spinner

Redacteur

13-06-2026 • 09:24

183

Submitter: sianto

Reacties (181)

Sorteer op:

Weergave:

Voglens het patroon dat we intussen kennen, is dit domweg wraak van de Trump regering. Die misbruikt namelijk de hele tijd hun macht om wraak te nemen voor de grootste en de kleinste dingen.

Op de korte termijn is het vooral irritant voor de slachtoffers, op de lange termijn is zoiets ondermijnend voor een heel land. Als niet meer de daadwerkelijk meest succesvolle bedrijven, maar alleen de politiek goed ingelikte bedrijven worden beloond, zie je dat de focus verschuift naar dat likken en weg van kwaliteit.

De voorbeelden zijn er te over van (staats)bedrijven die langzaam steeds dieper wegzakken in corruptie, wanprestatie en onproductiviteit in dat soort regimes (denk aan Venezuela of Rusland).
Ik weet niet of het 'domweg' wraak is. Dit is de 'ace' van Antrophic, door deze zet worden ze enorm achter gesteld in de AI markt, waardoor de concurrentie flinke inhaalslagen kan maken doordat Antrophic behoorlijk wat geld misloopt. Dat zou goede dingen kunnen betekenen voor de beurs gang van bepaalde AI en AI geallieerde bedrijven, wie heeft daar baat bij?

Daarnaast vraag ik me ook af of bepaalde VS 'overheidsinstanties' wellicht niet Mythos hebben draaien op eigen hardware waardoor ze een enorme stap voor hebben op eigen defensie en aanvallende mogelijkheden op IT infra. En als ze intern bugs/exploits vinden voor geallieerde en/of goedgezinde IT bedrijven, dan kunnen ze die vrij anoniem melden...

Aan de andere kant hebben we gezien wat het verbod op bepaalde chips en chip productie apparatuur heeft opgeleverd voor China. Zelf ontwikkelde alternatieven en LLMs ontwikkeld voor enorme efficiëntie (DeepSeek v4). Hopelijk dat de rest van de wereld op die manier daar ook de vruchten van plukt, gedreven door noodzaak.

Ik vraag me af of een Antrophic op dit punt niet gewoon aan het overwegen is om te verhuizen naar Zwitserland...
Ik vraag me af of een Antrophic op dit punt niet gewoon aan het overwegen is om te verhuizen naar Zwitserland...
Waarom zou de VS dit toestaan? Bovendien heeft Antrophic alleen het model. De hardware huren ze van andere Amerikaanse bedrijven zoals AWS, Azure en nu ook SpaceX.

Europa heeft niet eens de hardware, al zouden ze de software komen brengen kunnen we er niks mee.
Juist omdat ze alleen de software hebben is een verhuizing relatief eenvoudig te realiseren. De hardware kant is ook in Europa prima te realiseren. Het is niet alsof er onverkrijgbaar materiaal wordt gebruikt.
Dit is wel erg kort door de bocht hoor, de hardware waar je het over hebt kost op dit moment meer dan een jaar om te verkrijgen op de schaal waar ze het op nodig hebben, laat staan de stroom en locaties om het te gebruiken/plaatsen.
De andere reactie is net zo kort door de bocht. Voeg je eigen hoeveelheid nuance toe en je komt in het midden uit.

Software en bedrijf: relatief eenvoudig om te verplaatsen.
Compute: zal je moeten huren in de tussentijd.
Nieuwe datacenters: waarschijnlijk moeilijkste proces en duurt erg lang, maar niet onmogelijk.
Software en bedrijf: relatief eenvoudig om te verplaatsen.
Software kan een exportverbod onderliggen, een bedrijf kan zich verplaatsen maar als het aandeel van US-eigenaren boven 80% ligt, is nog steeds een US bedrijf en onderligt US-wetten (CLOUD)
Dat is bekend, daarom staat er ook "relatief eenvoudig" en niet "supersimpel". Net als dat het een feit zal zijn dat niet alle personeel mee zal willen gaan met een dergelijke verhuizing. Je zult op de nieuwe locatie hoe dan ook weer mensen moeten inhuren, inclusief mensen met kennis van de op die plek relevante wet- en regelgeving.
Ze hebben enorme datacenters nodig met enorm energie verbruik voor het trainen en draaien van alle LLMs. Dit verplaats je niet zomaar naar Europa, zeker niet voor dezelfde kosten.
Maar Mythos en Fable 5 zijn al getraind? En om een getraind model te gebruiken heb je toch niet meer dezelfde resources nodig?
Jawel, ook voor inference zijn grote datacenters nodig, sterker nog, inference heeft ondertussen meer resources nodig dan training, en groeit ook sneller. Meer info: https://introl.com/blog/anthropic-50-billion-data-center-plan-december-2025

[Reactie gewijzigd door ako op 15 juni 2026 16:18]

Europa heeft anders best veel super computers met ook heel veel gpus.
Wraak? Zodra de beursgang is voltooid en de machthebbers zich fijn hebben ingekocht gaan deze restricties er weer af hoor.
Hopelijk komt er ook een rem op de AI bubble, tot nu toe was de focus op meer , beter en sneller maar daar kan dus een rem op gezet worden door de overheid. Ik voorspel een diep rode dag maandag op de beurs. Wel toevallig dat net SpaceX naar de beurs is gegaan…
Tegenover elke geïnvesteerde 1000$ staat 1$ winst, en dan moet openai de prijzen nog gaan verlagen om weg vluchtende gebruikers aan te houden. Ergens is dat niet vol te houden. Zelfs IBM zegt dat er geen geld genoyis in de wereld om de investiterug te verdienen.
Als je de informatie hebt gelezen over Fable van Anthropic, kon je daar al uit halen dat ze - ondanks dat ze tests hebben gedaan waarbij in eerste instantie / testrondes (iets van die bewoordingen) geen risico aan het licht kwam, het duidelijk is dat je met wat doorzettingsvermogen wel verder zou kunnen komen. Dat was iets wat mij direct opviel bijhet lezen van de introductie tekst.

Je moet bij dit soort dingen vooral lezen wat er niet gezegd wordt. Wat ze wel zeggen is vaak juridisch.
Nee, er is echt een probleem met wat je Fable kon laten doen.

https://www.anthropic.com/news/fable-mythos-access

Maar het bleek o.a. mogelijk om het model orders te laten inschieten zonder betalen op Amazon. En om software op te leveren die heel goed kon worden ingezet om kwetsbaarheden te zoeken. Je kreeg een compleet werkende suite, tools en alles, zolang je maar niet omschreef wat je er precies mee ging hacken. (zoals ook Spliny schreef (moest het even nazoeken) - decomposition and recomposition werkte extreem goed voor dit model.

Axios had daarnaast een korte "non-jailbreak" methode laten zien die naar verluid spontaan aan data entries over "personeel van diensten" kon ophoesten binnen enkele minuten. Met deze klasse aan AI modellen en een paar honderd tot duizend USD aan tokens kan je binnen de korste keren overheden en bedrijven chanteren ala de Odido hack.
(in een security post enigsinds off the grid; resultaten werden behaald in quote: "cyber, chem, and other restricted categories")

[Reactie gewijzigd door djunicron op 14 juni 2026 00:05]

Ik denk dat dit nogal kort door de bocht is.

De nieuwste versie van Claude moest eerst door de Amerikaanse overheid gebruikt worden voordat andere mogendheden er gebruik van konden maken.

Daarbij bleek dat deze erg goed was in het opsporen van kwetsbaarheden in beveiligingssoftware waardoor begrijpelijk de Amerikaanse overheid zich zorgen maakte.

Langs de andere kant werd de volledige toegang ontzegt tot de software door Anthropic voor de ontwikkeling voor Amerikaanse wapensystemen.

Geen enkele land in Europa met een beetje gezond verstand zou ook niet uit protectionisme dergelijke beslissingen hebben genomen met het oog op Rusland, China, Noord Korea en Iran.

Overal wordt Trump en Musk er met de haren bijgesleurd.
In dit geval vermoed ik eerder marketing vanuit Anthropic.Het is een patroon dat ze al een paar keer (met succes) ingezet hebben.Net doen alsof er ramp scenario's zullen optreden als 'hun' model ineens vrij beschikbaar is, 'aandringen' op regulatie want het is 'veel te gevaarlijk' is nu het PR trucje, vorig jaar was het 'AGI' wat 'nu toch echt mogelijk wordt'.

(natuurlijk als echte regulatie reëel en geïmplementeerd dreigt te worden gaan de 'usual suspencts' in een ander modus zitten...)

Het lijkt erop dat de echte redenen zijn dat de nieuwe modellen gigantisch veel resources vragen en Antrophic vanwege deze constraints de toegang beperkt. Als het resultaat van een model net zoveel kost als 5 of 10 developers dan zijn ze hun pitch kwijt natuurlijk. Niels Provos en vele anderen hebben inmiddels aangetoond dat goede tooling om modellen heen vergelijkbare resultaten oplevert als Mythos maar veel goedkoper is.

'Cloud; GenAI heeft veel veranderd in de software wereld en het zal nog wel even doorgaan maar op dit moment is het gigantisch overhyped en wordt veel te goedkoop in de markt gezet en dat wordt steeds zichtbaarder. Grotere organisaties zijn al aan het nadenken hoe ze open modellen lokaal kunnen hosten wat natuurlijk een risico is voor de aanbieders die willen gaan cashen.
Uh. Je verzint geen verbod door de overheid, dat is er gewoon.

Maar bedankt dat we ook jouw mening hebben.
Sorry, helemaal off-topic, maar hoe jij het woordje “likken” gebruikt moet ik meteen denken aan de vieze oude man van vroeger op de vpro. 🤣
Niet de weerman van BNN?
Oh dan krijg ik ballen in mijn buik....
Ik werd vandaag wakker met de email dat mijn Fable access weg genomen was. Direct refund aangevraagd want ik was tevreden bij Codex maar kon het niet laten om toch Fable uit te testen. Het was zeker een super sterk model maar ik ben ook weer wel blij, want Antrophic schiet zichzelf in de voet door Mythos zo'n marketing machine te maken dat ze het voor security niet konden uitbrengen voor de massa. Dat is dus hard ge"backfired". Als ze dat nooit hadden gedaan had dit niet zoveel aandacht getrokken van de overheid daar.
Wat het doel ook is, het werkt Europa en China in de hand om 1000% te gaan ontkoppelen van Amerika of het nu op militair, LNG of Big tech en Ai vlak is maakt niet uit.

Nu even niet leuk, op de lange termijn wordt het beter.
Trump heeft de AI lobby achter zich staan. Denk dat er wel wat anders speelt.
Alsof Trump het ooit heeft geinterresseerd of iemand "achter hem staat". Als iemand niet meer nuttig is, of hij heeft nog een rekeningetje te vereffenen, dan gooit hij hem/haar voor de bus.
mee eens, daarom reageer ik nooit meer.
.@redactie

Het verhaal klopt niet volledig. Het is niet geblokkeerd wereldwijd. Het is geblokkeerd buiten de VS.

Als ik het goed lees mag het model enkel binnen de VS gebruikt worden.
Klopt wel, dit is wat er in het nieuwsbericht staat:
The US government, citing national security authorities, has issued an export control directive to suspend all access to Fable 5 and Mythos 5 by any foreign national, whether inside or outside the United States, including foreign national Anthropic employees. The net effect of this order is that we must abruptly disable Fable 5 and Mythos 5 for all our customers to ensure compliance. Access to all other Anthropic models will not be affected.
Dus het bevel is alleen voor buitenlanders, binnen of buiten de VS (zelfs medewerkers). Maar om te kunnen voldoen heeft Anthropic het voor iedereen geblokkeerd.
Saillant feit: Andrej Karpathy is officieel dus een van die 'foreign national Anthropic employees'.
Anthropic voelt ook de bui al hangen. Als er ook maar 1 iemand "betrapt" wordt, gaan de Trumpers nog hoger van de toren blazen.
Dit geeft sowieso wel een slecht signaal af naar andere bedrijven. Bouw je een te goede AI, dan wordt je geblokkeerd. Vraag me af of dat invloed gaat hebben in alle investeringen in AI.

Jailbreaken kan volgens mij altijd wel op een manier. Je kan nooit een model compleet dicht timmeren zonder dat je ook de legitieme functies ervan erg beperkt.
Op investeerders en investeringen kan dit van invloed zijn. Er worden nu bakken met geld tegenaan gegooid met winst en groei in het vooruitzicht.

Nu duidelijk is dat toegangspoorten gesloten kunnen worden met één pennestreek kan dat investeerders voorzichtiger maken.
Tijd voor een Europese AI. Want straks gaat Amerika wegens concurrentie voordelen zaken dichtgooien.
Die Europese AI gaat er zeker komen!

Er zijn al duizenden memo's over geschreven en de kaders van de concept-wetgeving wordt ook al voorbereid. Hoe ga je immers controleren of iemand zijn eigen bikini-foto met AI filters verbetert, of dat iemand diepfeek foto's maakt? Anoniem AI gebruiken is eigenlijk ook niet handig. En er moet iig een leeftijdscontrole plaatsvinden! Er zijn batterijen met ambtenaren met dit onderwerp bezig! Voordat je AI gaat stimuleren, moet je dat soort vragen wel eerst goed dichtgetimmerd hebben! Daar zijn we het wel over eens toch? Toch?!
En dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van AI door defensie binnen de EU! Het lijkt me ook erg goed dat we dat eerst goed gaan inkaderen!

Vooralsnog gaat het grootste deel van het EU budget naar de landbouw. Maar ook daar wordt hard aan gewerkt! Want NL heeft bezwaar gemaakt dat het geld alleen maar naar boeren gaat en niet naar techniek:

"‘We winnen de techrace niet door boeren te financieren’, aldus een EU-diplomaat"

https://www.volkskrant.nl/politiek/nederland-verwerpt-eu-begroting-onbetaalbaar-niet-in-balans-verkeerde-prioriteiten~b9190709/

Ofwel: er is beweging!

Je moet alleen wel geduld hebben...
</sarcasme>
Ik snap dat je grapjes maakt maar misschien zijn we straks wel de lachende derde. https://isaiprofitable.com/

Je ziet nu al dat GitHub Copilot opeens een stuk minder interessant is nu je de werkelijke prijs moet betalen (en het is maar de vraag is of het nu niet nog steeds gesubsidieerd wordt)

Hoewel we hier natuurlijk ook massaal investeren in Amerikaanse zeepbellen.
Is AI profitable? Wat een onzin vraag...

Als je de halve wereldbevolking gratis video's laat renderen door AI dan zul je geen winst maken inderdaad.... Maar dat weten we al een tijdje. AI heb je in duizend soorten en maten.... En het ene model - met het ene abonnementsvorm - zal niet winstgevend zijn... en het andere wel...

En ja... wellicht gaat OpenAI failliet en heeft Oracle wellicht te veel geld in AI geinvesteerd.
Maar wat denk je dat daar het effect van gaat zijn? Dat AI verdwijnt? Gaat NVidia failliet? Microsoft ook failliet? Dream on...

Er bestaat wel zoiets als de 'remmende voorsprong'. Over een jaar of 2 verwacht ik dat nieuwe modellen een stuk goedkoper zijn te maken (nieuwe hardware/nieuwe technieken en software). Zowel kleinere gespecialiseerde LLM's, als de grotere genAI modellen. Maar of de EU dit kan uitbuiten... ik betwijfel het...
Over een jaar of 2 verwacht ik dat nieuwe modellen een stuk goedkoper zijn te maken (nieuwe hardware/nieuwe technieken en software)
De concurrentie zal toenemen en gemaakte investeringen moeten toch terugverdient worden/geld gaan opleveren....
"en gemaakte investeringen moeten toch terugverdient worden"

Nee hoor, dat hoeft niet. Bedrijven kunnen verliezen ook gewoon 'afschrijven'.
En anderen gaan failliet.

Je kunt anderen die investeringen laten doen, profiteren van de opgedane kennis (als die breder beschikbaar komt) en het dan zelf beter doen.

Dat is natuurlijk wel lastig, aangezien er waarschijnlijk ook een kennis-achterstand is t.o.v. degenen die wel volop geinvesteerd hebben. Maar het is niet onmogelijk.
Ik zie dit alleen niet in de EU gebeuren... Maar hoop doet leven...
Tja, als de grote spelers failliet gaan is het even zuur, maar de kennis blijft
Voor Nvidia wel 🥳
Hmm..dat gebeurt toch allang? En dat doen Europa, Israel, en China ook al lang. Niks nieuws onder de zon dus. In dit geval is het natuurlijk een wraakactie van Trump tegen Anthropic omdat ze het lef hadden om tegen hem in te gaan.

[Reactie gewijzigd door olafmol op 13 juni 2026 10:18]

Jailbreaken kan volgens mij altijd wel op een manier
Klopt, maar het is denk ik ook wel van belang hoe makkelijk het gaat. Sommige LLMs zijn te jailbreaken door in de prompt op te nemen dat het om fictieve zaken gaat en dat daarom alles oké is, of dat als er een blokkerende situatie ontstaat dat het door moet gaan.

Andere LLMs moet je heel overtuigend zijn om hem deels te kunnen jailbreaken.
Vaak worden letters en cijfers omgewisseld om 'ruis' toe te voegen, l33t speak zeg maar, of een heel lang verhaal opgehangen die het grootste deel van de context in beslag neemt, want LLMs zijn meestal minder van kwaliteit als de context voor 80% gevuld is. Er zijn veel verschillende varianten en combinaties. Als er een effectieve jailbreak is gevonden dan verspreid dat zich snel op internet, want copy/paste.

Ik denk dat het beter is om LLMs te beveiligen met intent detection voordat het de LLM überhaupt bereikt. Dit kan dmv semantic detectie, word/phrase blacklisting, dan een systeem eromheen die een weging maakt of een prompt legitiem is of kwaadaardig. Maar makkelijk is het zeker niet.
Ik 'denk' dat ze beter een analyse op de output kunnen geven voordat ze het publiceren. Het nadeel daar van is natuurlijk, is dat dat heel duur en traag is.

(dus in plaats van dat je het woord voor woord ziet opbouwen, dat dat naar een interne buffer gaat, dat in z'n geheel weer een input is met een controle of het voldoet aan de 'normen', en indien dat het is, de output pas in één grote blob opstuurt.)

Ik had het idee dat die l33t-speak niet meer werkte bij moderne LLMs, maar ik heb het niet recentelijk geprobeerd :). De hele context volgooien is nog wel een methode, maar sommige LLMs hebben tegenwoordig echt een HEULE grote context, en het kan ook je eigen 'gesprek' vervuilen.
Nee want de Amerikaanse staat is gebaat bij progressie, ze zullen niet willen riskeren dat China danwel Rusland ze inhalen op het gebied van AI progressie.
Huidige staat is geen staat. Maar een groep mensen die de staat heeft overgenomen en vooral de macht wil behouden.
Het gaat inderdaad alleen maar om Trump, zijn familie en zijn vriendjes verder boeit het ze niet.
RU gaat ze niet inhalen, die zijn al te druk bezig met allerlei andere onfrisse zaken. CN is absoluut in staat om goede modellen te maken. Binnen de EU is die kennis er ook (maar minder investeringen), dus als je geld moet inzetten op deze race is het niet helemaal vreemd om dat op CN te zetten.
Het gaat in mijn ogen veel verder. Dit is 1 van de eerste keren dat duidelijk wordt dat het de regering in de VS met allerlei bepalingen/regelgeving wel sussende woorden vooraf kan spreken dat het "allemaal niet zo'n vaart loopt", maar uiteindelijk worden de middelen gewoon ingezet.

Er is al jarenlang een roep dat, al wordt je data in Europa gehost, als er een partij uit de VS betrokken is kan de regering z'n macht uitoefenen en ben je je data potentieel kwijt (daarmee ook bedoelend: je data is inzichtelijk voor de regering in de VS). En ook daarvan werd geroepen dat het niet zo'n vaart loopt, dat er allerlei mechanismen zijn. Vergeet het maar.

Afgezien nog dat echt grote partijen/mogendheden hier natuurlijk al lang op geanticipeerd hebben en vingers in de pap hebben bij partijen die nog gewoon toegang hebben tot deze technologie.

[Reactie gewijzigd door Calypso op 13 juni 2026 10:18]

Dit geeft sowieso wel een slecht signaal af naar andere bedrijven. Bouw je een te goede AI, dan wordt je geblokkeerd. Vraag me af of dat invloed gaat hebben in alle investeringen in AI.

Jailbreaken kan volgens mij altijd wel op een manier. Je kan nooit een model compleet dicht timmeren zonder dat je ook de legitieme functies ervan erg beperkt.
En een goed signaal voor EU die hierin veel vrijer denkt. Zowel de VS als China beschermen hun eigen economie, maar de EU is veel meer open dan deze twee.

Misschien zal het in de toekomst interessant zijn om dit mee te gaan wegen in besluitvorming van bedrijven waar ze willen vestigen.
Bouw je een te goede AI, dan wordt je geblokkeerd.
Eerder bouw je een goede AI en ga je in tegen de trumptrine, dan heb je een probleem....schrale troost het geldt voor alle bedrijven/toepassingen/personen
Toch bijzonder dat Amerika hier ineens mega streng op is, maar als X via Grok mensen uitkleed en allerlei illegale zaken doet, is dat allemaal geen probleem.
Mythos schijnt iets spannendere dingen te kunnen dan mensen uitkleden.
Steeds meer krijg ik het gevoel dat het vooral marketing is. Mythos is niet de enige AI die dit kan of er is al wijde toegang gezien de schijnlijke toename in gevonden exploits en bugfixes dit jaar.

Ondertussen is er bijna dagelijks een nieuwsbericht vanuit Anthropic.
Mythos is inderdaad zeker niet uniek, maar Mythos is qua gebruiksgemak en kwaliteit wel next-level ten opzichte van de anderen. Dus daar zit wel een verschil in.
Heb je het gebruikt? (de volledige versie bedoel ik dan)

[Reactie gewijzigd door batjes op 13 juni 2026 11:01]

Ja, ik heb het wel gebruikt, en het is wel echt indrukwekkend. Ook tegenover de anderen.
Ik denk dat batjes vroeg naar mythos niet fable?
En fable is - uit eigen ervaring - bijzonder indrukwekkend. Daaruit volgt logischerwijs dat de versie met minder restricties dat ook wel is.
In lijn met wat @lenwar zegt, Fable is andere koek dan GPT 5.5 en Opus 4.8.

Het model is ontzettend scherp. Het geeft de gebruiker echt macht. Zonder Fable heb je Opus en GPT als sterkste modellen. Heb ze allemaal getest, dit is mijn persoonlijke mening,

De grens waar ik zaken bij het model kan neerleggen en waar ik zelf moet nadenken is significant verschoven met Fable. Dat neemt niet weg dat de mindere modellen geen mega impact hebben uiterard. Fable is de koning der koningen. Na GPT en Opus heb je de C tier. Gemini, Qwen, GLM, Kimi. Merkbaar minder competent als je de grenzen opzoekt.

Gelukkig hebben we nu GPT en Opus nog. Ik maar er maximaal gebruik van zover de voorraad strekt (en de prijzen zeer behapaarzijn dankzij de abo's).
Heb je ook 5.5 pro getest? Dat is mss meer te vergelijken met fable (even los van het feit dat fable heel veel werk niet wil uitvoeren).
Ik denk dat je met soldaten ongewenst in bikini afbeelden minder veiligheidsrisico's hebt dan als een consumentenmodelletje kan vertellen hoe je bijvoorbeeld GPS platlegt of F35's op afstand uitschakelt.
Zijn er niet meer modellen dit dit kunnen? Of misschien met wat meer moeite? Die data is dan toch ergens beschikbaar? Niet exclusief voor dit model? Waarom gaan die dan niet plat?
Grok = Musk, die is vriendjes met Trump.
Anthropic heeft het gewaagd om nee te zeggen tegen Department of Defense, dus staat op de 'shitlist'.
De familie Kushner (bekend van dat eiland in Albanie en andere zaken) investeert in openai, ik dacht dat trump zelf oracle aandelen had ingekocht (mss al weer verkocht). Anthropic huurt capaciteit bij xai, het is een grote kliek in dit opzicht. Bovendien hebben investeerders in de andere ai 'platformen' er geen baat bij om een 'collega' te laten falen. Dat gaat ten koste van hun eigen waarderingen.
Omdat dit puur een wraakactie is omdat Anthropic tegen Trump inging.
Uiteindelijk zorgt dit beleid er alleen maar voor dat ontwikkelingen ekders sneller zullen gaan en de rest van de wereld eerder Amerikaanse tech kan dumpen. Maar dat is waarschijnlijk al te complex voor T en zijn handlangers om te kunnen beredeneren.
En wat als 'elders' (= China) ook besluit de meest krachtige modellen intern te houden voor de Chinese overheid en selecte partners?

Dan hebben we denk ik wel een klein probleempje in Europa, niet?
Ik heb hier meer het idee dat we als Europa de dans juist hopelijk een beetje ontspringen want die LLM's gaan het feudalisme laten toenemen in de VS en China. Het wordt nu al massaal gebruikt om druk op de werknemers te geven.

No way dat die investeringen winstgevend te maken zijn zonder de samenleving financieel helemaal leeg te zuigen.

Niet iets waar ik persoonlijk op zit te wachten.
Gelukkig hebben we in Europa ook nog genoeg slimme koppen. We doen onszelf alleen vaak te kort, en er zijn een paar structurele zaken die we kunnen verhelpen.

Maar Mistral is een Europees AI-lab, die ook heel acceptabele modellen aanbiedt. (Probeer het eens als alternatief. Er is ook gewoon een gratis variant.)

Of een model als GPT NL, gemaakt door TNO, Surf en NFI.

Kortom, dat is commercieel misschien (nog) niet daverend, maar het is niet alsof we volledig afhankelijk hoeven te zijn van Amerikanen en Chinezen.

Daar moeten wel een aantal beleidsdingen veranderen:
* Oog voor digitale soevereiniteit door Europese overheden en bedrijven (als Google en Microsoft morgen met hun dienstverlening aan Europa stoppen, ligt het continent stil. Daar moeten we van af).
* Minder barrieres op de interne markt voor software-ontwikkeling: de eerste baby-stapjes zijn er, maar Europees breed zaken doen kan nog steeds makkelijker en Europese durfkapitaalmarkten zijn nog onderontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 13 juni 2026 10:24]

Dat we in onszelf moeten geloven ben ik met je eens. Maar door de voorbeelden die je aanhaalt verlies ik meteen weer de hoop. Mistral is echt kinderspeelgoed vergeleken met de zwakkere grotere modellen (GLM/Kimi/DeepSeek/Qwen/Gemini). En die staan weer vrij ver verwijderd van GPT en Opus. Het is een hele andere categorie aan problemen die je bij die modellen kunt neerleggen.

We moeten eerst de hardware en energieprijzen aanvallen en beter bestuur instemmen. Nieuwe lokale fabs, elagante chipontwerpen en stroomproductie uitbreiden.

Daara de werkcultuur en regeldruk aanpakken. Daarna hopelijk Europese AI labs oprichten.

Een hele lange weg te gaan maar niet onmogelijk!
Niet te veel hoop verliezen. Zal als eerste toegeven dat op AI-gebied de afstand nu groter is dan comfortabel. Maar het is (zie DeepSeek) ook een gat dat snel dicht te lopen is.

Verder helemaal eens dat nu het moment is om aktie te ondernemen. Zowel in het groot (overheden, bedrijfsleven), als in het klein: ga weg bij Google, Amazon, Facebook, Microsoft, Apple waar het kan!
Ik ben het hier niet perse mee oneens, maar zeker is het niet wellicht de enige manier om de situatie te analyseren. Het idee dat je altijd blind een SOTA model moet gebruiken met een prompt van minder dan 500 tekens is niet perse de enige manier waarop je een LLM kunt inzetten. Ja, je kunt met een prompt van minder dan bijv. 500 tokens of desnoods tekens al veel bereiken. Maar je kunt ook specialistische toepassingen hebben en dan heel veel bereiken met veel kleinere modellen. De modellen die je met vibe (coding tool van mistral) benut, kunnen gewoon prima coderen met bijv. Java. Ik zie nauwelijks verschil met sonnet van claude. Als je zelf een klein stukje moeite neemt met een ontwerpje en wat kopieren en plakken kom je heel erg ver. En ook met open weight modellen kom je dan ergens (qwen, nemotron, ook weer mistral modellen). Het is een beetje hetzelfde als met vervoer, je kunt gaan voor een helicopter of een vliegtuig of je kunt reizen met een tram/trein of met een fiat panda of zelfs je fiets. Ze hebben allemaal voor- en nadelen.
Wat denk ik een factor is, is als je een minder model gebruikt, je vanzelf leert de grens te kennen en die dan optimaal benut. Dus als ik even snel een minder model test, valt het tegen. Maar als ik niet anders zou kunnen en elke dag DeepSeek zou gebruiken, zou ik mij misschien aanpassen en alsnog veel economische waarde eruit kunnen ontleden. Moeilijk te zeggen zonder het geprobeerd te hebben, geef ik toe. Ik probeer alle modellen maar geef het op als het tegenvalt t.o.v. van wat ik gewend ben.
Dit is inderdaad heel gebruikelijk (en begrijpelijk). En er zitten grote verschillen in hoe een model de context 'interpreteert' en hoe je deze 'moet' prompten, sommige modellen, met name niet SOTA, kunnen bijv. vrij slecht tegen prompts met negatieve logica (dus iets als: gebruik geen make voor builds ; in plaats van: gebruik cmake voor build).
Ik heb een abbo op Le Chat... Het model van Mistral. Het is fijn dat het er is maar kan al een jaar niet meer meedoen met de 'frontier' modellen uit China en de VS.

Dat GPT_NL is een hobbyprojectje vergeleken met de rest. Dat kan je niet eens met Mistral vergelijken.

Ik ben het met je eens, maar we moeten echt gas gaan geven.
Wat doe jij met die modellen dan? Ik gebruik claude wel eens en ook mistral (en qwen en nemotron). En qua coderen is het ongeveer sonnet level. Als je het een goed plan geeft is het prima.
Het kan nu niet meer maar als Mythos weer eens uitkomt moet je precies dezelfde opdracht aan beide geven.

Vooral bij grote opdrachten waar die zelf langer moet nadenken of over grotere codebases moet lopen zie je verschillen.
Dus in een planning zelf maken zit het verschil nog qua jouw ervaring als ik het zo lees, dat is ook mijn ervaring.

Dat kan best opgelost worden. Of ze dat gaan doen of niet... Qua strategie hebben ze nu juist de toepassingen gekozen om in te specialiseren. Dat OCR model is trouwens ook fijn om mee te werken.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben enorom bij dat Mistral er ook is. Sowieso hebben we als land veel te danken aan Frankrijk kwa soevereiniteit dat we nog wel hebben in Europa.

Maar de verschillen tussen Mistral en de rest zijn groot, en steeds groter.

Het is ook problematisch dat 'we' in Europa één troetelkind hebben terwijl in de VS en in China keiharde concurrentie is tussen meerdere bedrijven.
Ze zijn gestopt met SOTA nastreven, wellicht nadat asml zich had ingekocht. Je ziet het terug in wie ze proberen over te nemen ook, dat bedrijf in AU recent en ook in de tooling die je ziet als je inlogged. Ze proberen niet SOTA meer na te streven, althans zo komt het op mij over, voordeel is dat we nu dus voor goede prijzen OCR en ook voice modellen zoals voxtral kunnen gebruiken, die ook nog eens onder EU-wetgeving vallen (wat handig is als je ze zakelijk gebruikt, voor prive inderdaad geen factor natuurlijk).
Mistral is goed voor veel toepassingen maar kan niet in de buurt komen van de hier besproken modellen. Daarvoor moeten er miljarden worden geïnvesteerd.
Men is daar denk ik niet meer mee bezig, de strategie is niet gericht op SOTA. Zie bijv. hun OCR en voice producten en de manier waarop men agents kan integreren, corporate consulting diensten met ondersteuning voor self-hosting, etc.. Je zou kunnen beweren dat ze een soort van microsoft achtige manier van diensten leveren proberen op te bouwen. Anthropic pakt het meer vanuit de tools op, met bijv. dat cowork en dergelijke. En chatgpt heeft zo veel geld dat ze alles tegelijk proberen. Wat xai doet kan ik niet helemaal begrijpen, maar die bieden wel goede integratie met twitter dat natuurlijk heel groot is in de US. En de andere SOTA partijen komen uit CN. De rest is allemaal specialistisch, en waarom ook niet. Het is natuurlijk vreemd dat we allemaal (vergeef me de vreselijke analogie aub) met straaljagers simpele vervoersvraagstukken proberen op te lossen waar je soms beter de fiets kunt pakken.
Als je het als probleem ziet, kan je ons vast ook verhelderen welk probleem precies? Wat overkomt ons als we op dat gebied niet mee zouden komen?

En wat levert het die andere precies op? Geld in ieder geval (nog lang) niet...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 juni 2026 12:05]

Dat doen ze nu al. Het probleem is dat de Chinezen ver achterstaan, echter modellen beschikbaar maken zoals Anthropic dit deed laat toe voor kruis-trainen.

Daarmee dat de VS wou dat Anthropic het niet in China etc beschikbaar maakte, en uit venijnigheid slaan ze de hele boel dicht.

En er waren wel degelijk jailbreaks die anderen aangemerkt hebben en Anthropic had de klacht voor hun bug bounty als “informatief” aangemerkt en fixen het stilletjes later.
De nieuwste Chinese modellen zijn behoorlijk goed en de kosten zijn een heel stuk lager. High end LLM kunnen een mooi nieuw verdienmodel voor het datahongerige China zijn.
Zal verder niets met de geplande beursgang van Anthropic en concurrentie met Musk te maken hebben.
Die beursgang gaat er niet beter van worden he als niemand Fable 5 kan gebruiken behalve the USA.
Ze gaan nu de beurs op, over een half jaar krijgt de rest van de wereld weer toegang tot de nieuwste modellen. Kun je vast wel voorstellen wat dat dan gaat doen met de beurs..

Ik zeg niet dat het zo is.. maar kan me er prima iets bij voorstellen wel.
maar dit verziekt wel hun start.. je zou denken dat de timing wat onhandig is...
Nee de timing is perfect. Dit is een wraakactie van Trump omdat ze het gore lef hadden om niet met hem te willen samenwerken.
Dat zou onverstandig zijn want het heeft natuurlijk ook effect op de andere ai 'platformen'. En al die partijen sponsoren 'zijn' partij in meer of mindere mate, natuurlijk niet allemaal op Musk's level, maar doen wel goed mee.

Maar goed, wie weet kopen 'ze' zich nu juist nog meer in en was er ergens nog een financieringsronde gaande of wilde men alvast stukken van de toekomstige IPO's in die sector op kopen. Je kunt niet alles dat ondenkbaar was nog uitsluiten in deze tijd.
Dat maakt Trump niet uit. Wraak is wraak. Het zal en moet gebeuren.
Zo makkelijk gaat dat dus. Verleg dit statement, of het nu waar is of niet, nou eens naar andere diensten of modellen die eigendom zijn van Amerikaanse partijen. Wat een ongelooflijke macht geeft het dit land. Wat heeft jouw bedrijf hiertegen als maatregel in het BCP staan?
Binnen de landsgrenzen heeft ieder land volledig macht, wat inderdaad precies de reden is, dat je sommige zaken juist binnen je eigen land/regio moet regelen, of daar hele strikte afspraken over maken met een partner die je volledig vertrouwt.

En voordat iemand roept dat die afspraken gebroken kunnen worden. Als je daar bang voor bent, moet je die afspraken niet maken :). Ieder land waar één persoon individueel gigantisch veel impact heeft moet je in principe al minder volledig vertrouwen. In Nederland (en België) is er in elk geval altijd een groep(je) mensen die grote dingen bepaalt. In Nederland kan de Minister-president individueel geen grote dingen bewerkstelligen. Hen kan niet individueel een wet maken, goedkeuren en activeren.
Beter reclame voor Anthropic is er toch niet. Nu wil iedereen dit model gaan testen natuurlijk als je dat nog niet gedaan hebt.

[Reactie gewijzigd door Kezand op 13 juni 2026 11:08]

Dat dacht ik er ook over, klinkt eerder als PR stunt
Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit nu een goede of slechte beweging is. Procedureel is het " een beetje onhandig" (per brief, generalistisch en ....kennelijk alleen gevaarlijk in de handen van Niet-Amerikanen :+ ). Maar dit neigt wel naar een eerste poging om ai-bedrijven een beetje te monitoren/reguleren en dat is voor Amerikaanse begrippen best een ding. Dit gaat direct ten koste van een verdienmodel. Nogmaals de uitvoering is discutabel. In dat opzicht denk ik dat we met de EU ai-act een redelijk volwassen houding hebben gekozen in Europa.
Als het om monitoren ging dan zou het voor iedereen gelden, niet alleen voor niet-US burgers.
dit is net zo kansloos als proberen vooruitgang tegen te gaan. uiteindelijk komt zo'n model, of elders ontwikkeld model, wel in handen van actoren waar ze 'de wereld' nu tegen proberen te beschermen....en dan ben je dus het haasje.

Ik maak mij geen illusies. Dergelijke modellen worden vast al gebruikt in NK, R of C...zonder beperkingen.

[Reactie gewijzigd door divvid op 13 juni 2026 09:50]


Op dit item kan niet meer gereageerd worden.