Iraanse hackers lekken 300 mails en foto's uit persoonlijke mail FBI-directeur

Hackers die banden hebben met de Iraanse overheid hebben toegang gekregen tot de persoonlijke e-mail van FBI-directeur Kash Patel. De hackers hebben daarbij onder meer foto's en documenten van zijn account openbaar gemaakt.

De groep Handala Hack Team heeft op zijn website meerdere persoonlijke foto's en documenten van Patel gepubliceerd, schrijft CNN. Een bron van het medium bevestigt dat de beelden echt zijn. De foto's dateren van voor zijn aantreden als FBI-directeur. De hack is inmiddels ook te vinden op Ransomware.live. Volgens Reuters hebben de hackers ook meer dan 300 e-mails gepubliceerd uit de periode tussen 2010 en 2019.

De FBI heeft de hack bevestigd en zegt dat er geen overheidsinformatie is buitgemaakt. De organisatie biedt volgens CNN wel een beloning van 10 miljoen dollar voor de tip die leidt tot de identificatie van het Handala Hack Team. Volgens de FBI richt deze hackgroep zich vaker op Amerikaanse overheidsfunctionarissen.

Handala heeft de afgelopen tijd vaker onrust veroorzaakt met hacks in Amerika. De groep claimde deze maand al een hack bij Stryker, een Amerikaanse fabrikant van medische apparatuur. Eerder deze week bleek ook ruimtevaart- en defensiebedrijf Lockheed Martin te zijn gehackt door Handala. Bij de hack zouden onder meer namen, paspoortgegevens en woonplaatsen zijn buitgemaakt. Dit gebeurde een week nadat het Amerikaanse ministerie van Justitie meerdere domeinen van de groep offline had gehaald.

FBI-directeur Kash Patel. Bron: Kevin Dietsch/Getty Images News
FBI-directeur Kash Patel. Bron: Kevin Dietsch/Getty Images News

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

28-03-2026 • 11:01

116

Submitter: TheVivaldi

Reacties (113)

Sorteer op:

Weergave:

VirusTotal, which analyzes websites for malicious code, flagged a risk that the website on which the files were posted could implant malware on the devices of people who visited it.

Lekker de boel bangmaken zodat mensen niet gaan kijken, en als je op VT zelf kijkt, zie je dat het gaat om een dns request alert...
Mensen die er nut van hebben weten echt wel hoe ze een virtual pc of iets moeten gebruiken om het veilig te lezen.
Een link met een grote muur om in te loggen.
Het zou me weinig verwonderen als het wachtwoord gewoon geraden is. Het hele kabinet Trump zit vol mensen die compleet ongeschikt zijn voor hun positie.

Onder ander het lekken van "war plans" via een chatapp met US Secretary of War Pete Hegseth en JD Vance. Daarnaast was Trump's twitter account ook gehackt, waar zijn wachtwoord was geraden, en deze was yourefired voor de eerste keer en maga2020! voor de tweede keer. Alles omtrent Doge waar ze naar buiten liepen met prive data op thumb drives etc.
Het zou me weinig verwonderen als het wachtwoord gewoon geraden is. Het hele kabinet Trump zit vol mensen die compleet ongeschikt zijn voor hun positie.
Ik denk niet dat dit alleen bij kabinet Trump speelt, als je naar onze vorige kabinetten kijkt (functie elders, ministers die hun spullen op openbare plekken vergeten, sms'jes verwijderen, gerubriceerde documenten op privé mail / apparaten, etc.). Dan zie je wel een patroon, namelijk dat hoe hoog je security ook mag zijn (ook de USA heeft strikte procedures omtrent archiveren), dat mensen het toch naar hun privé mail sturen omdat het "makkelijker is". De mens is en blijft de zwakste schakel in de keten, dus of het nou bij kabinet Trump of Jetten gebeurt, het komt op hetzelfde neer.

Je krijgt immers niet voor niks een device dat door het bedrijf wordt beheerd, om dit soort dingen te voorkomen. Alles wat ik voor mijn werk doe, blijft op mijn werk device. De enige keren dat ik iets naar mijzelf toe mail, zijn de keren voor een cursus of arbeidscontract. Werkzaken worden alleen gedaan op een device dat door de werkgever is verstrekt.

Security en gebruiksvriendelijkheid / gemak gaan nooit met elkaar samen, vooral als mensen "even snel" iets willen doornemen. Je hoeft helemaal niet hoog in de keten te zijn, een servicedesk medewerker die in een phising mail intrapt en je bent binnen. Zelfs LTT heeft al meerdere keren phising meegemaakt en dat terwijl zij een platform zijn waar technologie hoog in het vaandel staat.
Hij had beter Maga2020! kunnen kiezen: Hoofdletter - woord - cijfers - getallen - vreemd teken /s
je bedoelt: "Het hele kabinet zit vol mensen die compleet ongeschikt zijn voor hun positie."
Het kan toeval zijn (omdat Iraniers al langer proberen te hacken) of het is toch wel duidelijk een effect van de oorlog die Trump begonnen is. Er werd door de Amerikanen gedacht dat ze het varkentje even zouden wassen, maar Iraniers hebben natuurlijk al jaren en jaren kunnen voorbereiden wetende dat het vroeg of laat zou gebeuren.

De Iraniers houden nu toch de wereld redelijk gegijzeld, alleen maar omdat de VS niet twee keer heeft nagedacht over hoe ze dit wilden aanpakken. De Iraniers hebben daarentegen wel nagedacht over hoe ze met minimale middelen toch een belangrijke troef in handen hebben. Ook hackpogingen is daar eentje van. Er is immers nu nog meer aanleiding om dit te doen... want ze zijn toch aangevallen.

Laten we als Europa vooral hier niet te veel mee bemoeien en kijken hoe we onze eigen continent veilig kunnen houden en bondgenoten die wel weten hoe je kan samenwerken en bij de minste geringste je voor de bus gooit.

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 28 maart 2026 11:19]

Nee, Europa moet zich niet afzijdig houden.

Nee Europa moet ook niet een kant kiezen, en al zeker niet kruipen voor de mr T.

Europa moet de diplomatieke rol nemen. Voor een keer moet Europa nu toch eens de leiding nemen. Desnoods samen met China en Rusland. En als Europa toch bezig is kunnen ze ook de gesprekken starten tussen Oekraïne en Rusland.

Sancties opheffen in ruil voor toegevingen

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 28 maart 2026 11:37]

Het is alleen niet aan de EU om sancties op te heffen. Onder president Obama werd een akkoord gesloten met Iran dat het nucleaire wapenprogramma van dat land gestopt heeft, dat sancties heeft doen afbouwen met het doel deze uiteindelijk volledig te laten verdwijnen. In 2016 heeft Trump eenzijdig besloten dat akkoord te negeren. Niet omdat het een slecht akkoord was, maar omdat het een akkoord van Obama was. Want als je vandaag naar het voorstel van de VS kijkt, dan zijn er grote overeenkomsten met wat Trump bijna 10 jaar terug verscheurd heeft.

En Trump is net het probleem. Wij kunnen geen leiding nemen, want die man doet gewoon waar hij zin in heeft.
In 2016 heeft Trump eenzijdig besloten dat akkoord te negeren. Niet omdat het een slecht akkoord was, maar omdat het een akkoord van Obama was.

die man doet gewoon waar hij zin in heeft.
Trump heeft dat niet gedaan omdat het van Obama was. Trump en zijn gehele regering is 1000% pro-Israel, zie:

Tijdens zijn eerste termijn als president nam Donald Trump een aantal besluiten die compleet overeenkwamen met langgekoesterde Israëlische beleidsdoelen. In 2017 werd de Amerikaanse ambassade verplaatst van Tel Aviv naar Jeruzalem. Daarmee erkenden de Verenigde Staten Jeruzalem feitelijk als hoofdstad van Israël, ondanks dat de status van de stad al decennialang onderwerp is van internationaal conflict en door de Palestijnen wordt betwist. Voor Israël was dit een topprioriteit; Netanyahu had hier jarenlang voor gelobbyd.

In 2018 trok Trump de Verenigde Staten terug uit het nucleaire akkoord met Iran, bekend als de Joint Comprehensive Plan of Action. Dit gebeurde zonder brede internationale steun en ging gepaard met het opnieuw invoeren en uitbreiden van sancties tegen Iran. Ook dit lag in lijn met de positie van Netanyahu, die zich al langer fel tegen deze overeenkomst van Obama verzette.

In 2019 erkende de Amerikaanse regering onder Trump de Golan Heights officieel als Israëlisch grondgebied. Dit gebied werd in 1967 door Israël veroverd op Syrië en wordt door het grootste deel van de internationale gemeenschap beschouwd als bezet Syrisch gebied. De Amerikaanse erkenning week volkomen af van het bestaande internationale standpunt. Wederom een win voor Netanjahu.

Datzelfde jaar stopte de regering-Trump ook de financiering van de UNRWA, een VN-organisatie die zich richt op Palestijnse vluchtelingen en vredes efforts. Daarnaast verklaarde de VS dat Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever niet langer per definitie als illegaal werden beschouwd volgens het Amerikaanse beleid. Ook werd een executive order ondertekend gericht op de bestrijding van antisemitisme. Allemaal exact wat Netanjahu wilde krijgen.

Dit soort beslissingen waren gunstig voor Israël en een tweede termijn van Trump zou daarom opnieuw in Israëls voordeel uitpakken.

Voor zijn politieke campagnes ontving Trump aanzienlijke financiële steun, onder andere van Miriam Adelson, miljardair en uitgesproken voorstander van Israëlisch beleid. Zij doneerde in 2024 meer dan 100 miljoen dollar en was al vanaf het begin van Trumps presidentschap betrokken als belangrijke donor, ze stond ook vrijwel naast hem tijdens zijn inaugeratie. Adelson heeft zich herhaaldelijk uitgesproken voor uitbreiding van Israëlisch grondgebied, met name richting de Westelijke Jordaanoever.

Volgens verklaringen van haar prive Rabbi zou zij ook tegenstander zijn van een tweestatenoplossing, zoals eerder voorgesteld onder Barack Obama. Zij was niet de enige donor met dergelijke opvattingen. In totaal ontving Trump honderden miljoenen dollars van donoren met vergelijkbare standpunten, waaronder ook vanuit organisaties als AIPAC, een invloedrijke lobbyorganisatie in de Verenigde Staten. AIPAC ondersteunt al decennia lang kandidaten die pro-Israëlisch beleid voeren en werkt tegen kandidaten die dat niet doen. In 2024 bleek een groot deel (98%) van de door hen gesteunde kandidaten succesvol bij verkiezingen, op deze manier vergroot de AIPAC succesvol het aandeel pro-Isreal zetels in het congres. Dit is in Amerika overigens volkomen legaal.

Dit helpt natuurlijk wel dorect te verklaren waarom de Verenigde Staten Israël structureel financieel steunen en altijd VN-resoluties blokkeren die kritisch zijn op Israël.

Ook binnen Trumps directe kring speelden banden met Israël een rol. Zijn schoonzoon Jared Kushner, die als senior adviseur betrokken was bij het Midden-Oostenbeleid, is Joods en heeft persoonlijke en langdurige banden met Netanyahu, die al bevriend is met de familie Kushner sinds Jareds jeugd.

Kushner speelde een centrale rol bij de Abraham Accords, een reeks normalisatieakkoorden tussen Israël en verschillende Arabische landen, waaronder de Verenigde Arabische Emiraten. Hoewel deze akkoorden werden gepresenteerd als stappen richting vrede in de regio, namen Palestijnse vertegenwoordigers er geen deel aan. Dit was opvallend, omdat sommige Arabische landen eerder hadden aangegeven normalisatie afhankelijk te maken van vooruitgang richting een Palestijnse staat.  Wat heeft hen van gedachten doen veranderen???

Na zijn vertrek uit het Witte Huis richtte Kushner direct een private-equitybedrijf op. Binnen enkele maanden ontving dit bedrijf miljardeninvesteringen uit landen als Saudi-Arabië, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten.  Oftewel de landen die kort daarvoor ineens bereid waren de Abraham akkoorden te tekenen en de palestijnen daarmee buiten spel te zetten.

In interviews, waaronder een lezing aan Harvard, sprak Kushner over Gaza in economische termen en suggereerde hij dat het gebied potentieel waardevol vastgoed zou kunnen zijn, mits "de huidige situatie" fundamenteel verandert. Deze uitspraken zijn extreem controversieel, mede gezien het feit dat Gaza een dichtbevolkt gebied is waar miljoenen Palestijnen wonen.

Later in een ander interview met Kushner, bij 60 Minutes met onder andere Steve Witkoff (vastgoed investeerder en in regering trump aangesteld als “gezant van de Verenigde Staten voor het Midden-Oosten”): werd gesproken over grootschalige ontwikkelingsplannen in de regio, waarbij financiering geen obstakel zou zijn, maar de "aanwezigheid van de huidige bevolking" (terroristen genoemd) wel als een centrale uitdaging werd benoemd.

Daarna, op 35:20, floept er bij Witkoff ineens iets uit wat hij waarschijnlijk beter voor zich had kunnen houden: “the masterplan”. Hij zegt het bijna terloops, maar het is meteen duidelijk dat het geen losse opmerking is. Volgens hem is er al twee jaar lang door “een groep mensen” aan dat plan gewerkt. Op dat moment zie je Kushner zichtbaar verstijven. Het lijkt alsof hij meteen doorheeft dat dit niet de bedoeling was om zo openlijk te zeggen.

Kushner grijpt dan ook direct in. Hij onderbreekt subtiel en neemt het gesprek over. In plaats van verder in te gaan op dat “masterplan”, begint hij het verhaal te framen op een veel neutralere manier. Hij heeft het over allerlei organisaties die zich bezighouden met de vraag wat er na de oorlog moet gebeuren met de Gazastrook. Volgens hem zijn er partijen die willen helpen met de wederopbouw, en ja, daar ook geld mee denken te kunnen verdienen. Tegelijkertijd benadrukt hij dat de focus nu eerst op het humanitaire aspect ligt, alsof dat hun primaire zorg is.

Maar dat klinkt vooral als damage control. Het voelt als een poging om iets wat net te expliciet werd benoemd, snel weer in te pakken in acceptabele taal.

Als je het hele plaatje bekijkt, is het moeilijk om dat verhaal zomaar te geloven. Wat je eerder ziet, is een scenario waarin Israël de volledige controle over Gaza wil krijgen, de huidige bevolking daar zoveel mogelijk weg wil hebben en het gebied vervolgens wil herontwikkelen. De ligging aan zee maakt het economisch aantrekkelijk: een stuk kust dat potentieel enorm waardevol is voor vastgoed en investeringen. In dat licht krijgt zo’n “masterplan” ineens een heel andere betekenis.

Daarbij wordt door de heren zelf gewezen op de rol van buitenlandse partijen. Landen als Saoedi-Arabië, de VS en Qatar zouden in zo’n toekomstbeeld kunnen meedoen als investeerders, mits ze zich politiek scharen achter Israël via bijvoorbeeld de Abraham-akkoorden. Die akkoorden hebben de verhoudingen in de regio al flink verschoven en worden door sommigen gezien als een instrument dat Israël meer speelruimte geeft.

In die lezing is dat “masterplan” dus helemaal geen vaag idee van een paar denktanks, maar eerder een strategische lijn waarin Israël zelf de regie voert, met stevige steun van bondgenoten. En binnen de Amerikaanse politiek, zeker onder Donald Trump, lijkt die steun allesbehalve vrijblijvend. Daar spelen ook belangen mee, politiek, economisch en ideologisch die nauw met elkaar verweven zijn.

Wat ondertussen op de grond gebeurt, staat daar in schril contrast mee. De situatie in Gaza is extreem slecht. Er zijn voortdurende berichten over voedseltekorten, beperkte toegang tot medische zorg en een gebrek aan basisvoorzieningen. Mensen leven onder omstandigheden die steeds verder verslechteren. Verhalen over operaties zonder beschikbare verdoving en het tegenhouden van essentiële hulpmiddelen versterken het beeld van een humanitaire ramp die nog lang niet voorbij is.

Kijk je vervolgens naar de mensen rondom Trump, dan zie je een duidelijk patroon. Veel van hen hebben uitgesproken pro-Israëlische standpunten.

Susie Wiles, als Chief of Staff, heeft enorme invloed op wie toegang krijgt tot Trump en welke informatie hem bereikt, wat deed ze voor deze functie?  Ze werkte direct voor Benjamin Netanjahu.. Marco Rubio (Secretaris van state, verrantwoordleijk voor butenlandse zaken) staat al jaren bekend om zijn onvoorwaardelijke steun aan Israël en zijn harde houding tegenover Iran, zover gekomen door steun van het Israelische AIPAC. Mike Huckabee (Secretaris van state) heeft zich meermaals zeer stellig uitgelaten over het conflict, met uitspraken als “no such thing as a palestinian”, die weinig ruimte laten voor nuance.

In de media speelt Mark Levin een rol als invloedrijke stem die Trump openlijk steunt en hem zelfs op bijzondere manieren neerzet met uitspraken als "Trump is the first Jewish president". Daarnaast heb je figuren als Stephen Miller (commerce secretary in regering Trump), die bekendstaat om zijn harde lijn, en Howard Lutnick, die als grote Israelische donor en zakenman ook een duidelijke positie inneemt.

En dan is er nog een hele laag van speculatie en schimmige verhalen die daar overheen hangt, bijvoorbeeld rond Jeffrey Epstein. Er gaan al langer theorieën rond over mogelijke netwerken van invloed en compromitterend materiaal dat gebruikt zou kunnen worden om druk uit te oefenen op machtige figuren. Maar voor dit soort claims geldt dat ze moeilijk te bewijzen zijn en vaak blijven hangen in het domein van vermoedens en geruchten.  Wel is het feit dat de regering Trump bepaalde lieden uit de geopenbaarde lijsten houdt, wat ze daarvoor terugkrijgen aan wederdiensten en gunsten zullen we waarschijnlijk nooit weten maar het zal vast in het verlengde liggen van de belangen van Israel.

Trump = Isreal en Trump is een tool om het generatieplan uit te voeren; Groot Israel.
Israel is pas net begonnen en zal nog heel heeeel veel leed veroorzaken in die regio.

[Reactie gewijzigd door procyon op 28 maart 2026 15:07]

Ik denk dat beide waar is, dat Trump erg pro Israël is -onder andere door de invloed van mensen om hem heen- maar dat hij ook graag alles wat Obama heeft bereikt weer wil afbreken.
Prima stuk trouwens, fijn om alles nog eens op een rijtje te kunnen nalezen. Ik ben me ook bewust van de enorme invloed die er uitgaat van de Herritage Foundation, het plan voor de sloop van de democratie lag al klaar (Project 2025) en het tempo waarmee alles in werking is gezet is griezelig.
En dan Israël... Telkens lees je weer dat het het enige land in het Midden-Oosten zou zijn waar vrijheid heerst. Al decennia onzin, 20 % van de bevolking is van Palestijnse afkomst en allesbehalve vrij, ze zijn vrijwel rechteloos. Welk land heeft speciale bulldozers om elders de boel kapot te maken? Infrastructuur, wegen, huizen... De Caterpillar ! Welk land haalt het in z'n kop waterputten vol beton te storten? Breekt door Europa aangelegde waterreservoirs af, hakt boomgaarden om, spuit hele stroken land vol glyfosaat om het onbewoonbaar te maken? Bombardeert een gebied in puin waar 2 miljoen mensen wonen die van hot naar her gejaagd worden, hongert hen uit, vernield alle ziekenhuizen, vermoord elke journalist die ze maar te pakken kunnen krijgen... ambulances compleet met personeel stiekum begraven... En kritiek af doen als anti-semitisme !
Accepteren we dat nog langer? Laten we hen telkens weer de wereld op het randje van een escalatie brengen die een regionale of zelfs wereldoorlog tot gevolg kan hebben? Steeds meer landje-pik en zich onaantastbaar wanen, we moeten dat echt eens stoppen. De doodstraf willen ze weer invoeren... gaan we eindelijk eens protesteren en een strikte boycot instellen?
Je verandert zulke regimes niet met dwang of door een oorlog. Verandering zal vanuit het land zelf moeten komen. En ja, dit kan generaties lang duren. Hoe meer geweld andere landen gebruiken om veranderingen tot stand te brengen, hoe langer verandering op zich laat wachten.

Er is sowieso weinig historisch besef. Amerika en Rusland hebben meer dan 100 jaar geleden ingegrepen in Iran. Juist op het moment van verandering, op weg naar democratie. Destijds is dat proces volledig om zeep geholpen door Amerika en Rusland.

Kortom, militair ingrijpen gaat niks uithalen, anders dan verandering nog langer uitstellen.

Israel is een apartheidsstaat, en een agressor. Het enige doel van Israël is hun grondgebied flink uitbreiden. Ze willen heel Palestina innemen, alsook een flink deel van Libanon en Syrië.

Israël steunen vind ik zelf vrij opmerkelijk als je voor een vrije democratie bent...
Je verandert zulke regimes niet met dwang of door een oorlog. Verandering zal vanuit het land zelf moeten komen. En ja, dit kan generaties lang duren. Hoe meer geweld andere landen gebruiken om veranderingen tot stand te brengen, hoe langer verandering op zich laat wachten.
Is dat zo of is dat weer 1 van die dolgedraaide idioma's die we aangeleerd hebben gekregen ? Geloof mij ik wou ook dat dit waar was maar naarmate de jaren vorderen twijfel ik er meer en meer aan. Hoe krijg je wapens en verstandig gebruik ervan binnen en/of kan je een (vredevolle) bottom-up revolutie gestart krijgen onder een extreem strakke repressie opgelegd door een theologische autocratie die beschikt over moderne (surveillance) technologie.

Dit is niet meer de 19de eeuw he. En ook toen ... werden lokale revolutionairen geholpen door andere landen (Frankrijk - Amerikaanse onafhankelheidsstrijd). En dat heeft genoeg gewerkt om tot de natiestaten en relatieve stabiliteit van vandaag te leiden.

En ieder land in het Midden Oosten, zeker de moslim meerderheidsstaten, zijn per definitie apartheidsstaten. Kijk eens naar de politieke vertegenwoordiging, persvrijheid, scheiding van machten, behandeling van minderheden en lagere klasses, etc ... in zelfs gidslanden zoals Jordanie en Turkije.
Dat terwijl er 20 moslims in de Knesset zitten. Het is mogelijk. Maar je kan niet anders dan concluderen dat beide kanten boter op het hoofd hebben.
Beiden kunnen tegelijkertijd waar zijn. Israël die vreselijke dingen doet en Iran die te streng religieus is en de dingen die je opnoemt.

Dat betekent niet dat we opeens 100% alles door de vingers moeten zien wat Israël doet.
Mooie Stroman gast. Alsof het niet mogelijk is om de acties van en Hamas en de Israëlische regering compleet verwerpelijk te vinden. Ondertussen zitten de burgers tussen deze waanzin in en je draagt er met dit soort polariserende retoriek alleen maar aan bij dat zij langer in de problemen blijven. En ja, dat geld ook voor de Israëlies die getroffen worden door terreuraanslagen.
Natuurlijk kan Europa de leiding nemen, samen zijn we groter dan de VS. Samen 5 vliegdekschepen bouwen en je hetzelfde gedragen. Oh nee dat is niet beter, maar je kunt wel de onderhandelingen starten. Regelen dat Europese schepen erdoor mogen. En op de manier wordt de prijs van olie lager, en heeft de VS minder inkomsten.

Ze kunnen ook zelf militaire materiaal maken, de VS wordt armer, en dus zwakker. Door het zelf te maken, groeit jouw economie en verzwak je de VS
(Het akkoord is niet een-op-een te matchen met presidenten en/of resultaten. Voor het akkoord had het regime uranium verrijkt tot 20% en het akkoord beperkte dat tot 3,67%. Zodra Biden begon, kondigde Iran aan naar 60% te gaan en in 2025 hadden ze daar meer dan 400kg van. Dat laat slechts enkele weken tot werkende kernbom met 90%.)
Het is al meer dan 30 jaar dat 'iran binnen een paar weken een kernbom heeft'. https://www.c-span.org/clip/joint-session-of-congress/user-clip-netanyahu-on-iran-in-1996/4530115

En Irak has massavernietigingswapens.

Niet zomaar alles herhalen wat de Amerikanen en Israël lopen te roepen
Ik "herhaalde" niets. Geen idee of een bepaald narratief al 30 jaar meegaat.
Die percentages zijn feiten/afspraken/metingen, bevestigd door internationale instanties. Ook "60->90 duurt weken" is een wetenschappelijk feit.
Ik had het dan ook niet cover de percentages, maar het feit dat Iran al minstens 30 jaar 'binnen een paar weken een kernwapens kan hebben dus moeten we nu aanvallen'
Tsjah hoe je het ook went of keert ze hebben zich niet gehouden aan de afspraken. Vanuit het rapport van de IAEA:

As of late March 2026, the IAEA reported severe damage to Iran's Khondab heavy water production plant following military strikes, rendering it non-operational. While no declared nuclear material was at that specific site, the IAEA has expressed deep concern over attacks near nuclear facilities. Earlier 2026 reports indicated that Iran continued to store highly enriched uranium (up to 60%) in underground locations, prompting demands for increased inspection access.

Wat dus laat zien dat ze wel uranium willen verrijken voor iets anders dan energie. En dat anders kan alleen maar een kernbom zijn. Ik snap dus ook niet waarom je eerste post een +2 krijgt alleen maar omdat 30 jaar geleden is gezegd dat Iran bijna een kernbom heeft. Ja dit klopt, nee dit neemt niet weg dat ze geen kernbom aan het ontwikkelen zijn. En een ideologisch land (ofja eigenlijk alleen de leiding van) een kernwapen geven is/kan best eng zijn.

Een beetje net zoals het "Samson Option" project van Israël zelf. Daar wordt je ook niet blij van, maar ditzelfde zie ik ook landen als Iran doen die net zo erg al dan niet erger zijn in de waanzin om maar te winnen in naam van geloof.

Kernwapens zijn zowel de ondergang als de redding van de wereld. Als we die niet hadden gehad dan hadden we nu (of al lang) een 3e wereldoorlog gehad, alleen dan zonder grenzen en zonder remmen.
Zonder je twee zinnen na de link, ben ik helemaal akkoord.
Europa moet de diplomatieke rol nemen. Voor een keer moet Europa nu toch eens de leiding nemen. Desnoods samen met China en Rusland. En als Europa toch bezig is kunnen ze ook de gesprekken starten tussen Oekraïne en Rusland.
En hoe dan? We worden door de partijen niet gezien als neutrale partij die enkel de handel zou faciliteren. Daarvoor zijn betere opties. En het is niet dat de Rusland-Oekraine oorlog nog gaande is omdat niemand onderhandelingen kan of wil faciliteren. Het probleem is dat Rusland de oorlog niet wil stoppen, en Oekraine hem niet kan stoppen.

Met Amerika / Israel - Iran is het niet veel anders. Op welke manier zou Europa de leiding moeten gaan nemen. Of het nu Rusland - Oekraine of het Midden Oosten is, wat gaan we doen? We nodigen de partijen uit? En die hebben geen interesse. Wat nu? Je hebt geen diplomatieke macht zonder militaire / economische macht. En dan het liefst beide. Maar Europa heeft geen van beide.

En voor er nu mensen op mij springen om me te vertellen dat Europese leger best groot is, en we één van de grootse economieën hebben: Ja leuk, maar daarmee hebben we nog geen macht. Gaan wij in Oekraine of in Iran een staak het vuren afdwingen met militaire macht? Nee natuurlijk niet. Gaan we het doen met economische macht? Nee ook natuurlijk niet. Rusland zit al vol met sancties, Iran ook, en lol @ het idee dat we sancties op Israel / de VS zouden doen.

Oftewel, niet ons probleem. Of nou ja, de gevolgen zijn wel ons probleem, maar de oorzaak kunnen we gewoon helemaal niks aan doen.
Europa heeft helemaal geen eigen leger. De lidstaten hebben en leger. Maar geen lidstaat heeft kans om alleen iets te ondernemen. Het zal nooit lukken om gemeenschappelijk een actie op te zetten. Discussies over het doel. Welke positie, is voor iedere lidstaat anders.

Europa heeft wel een grote consumentenmarkt, en China heeft die echt wel nodig (voorlopig). Maar dan moet Europa ook echt durven onderhandelen met China. Maar weer heeft iedere lidstaat andere belangen, waardoor Europa niet handelt.
Dat we moeilijk sancties kunnen opleggen aan de VS denk ik dat helaas wel klopt, maar stoppen met Trump paaien, niet langer accepteren dat Vance of Musk hier komen vertellen dat wij op moeten schuiven naar uiterst-rechts... Je kunt ergens beginnen. En afhankelijkheid zo snel mogelijk afbouwen.
Israël kunnen we wel degelijk sancties opleggen, geen studenten hier toelaten, visum instellen, import- en exportbeperkingen, geen wapenhandel over en weer... Zal in Duitsland echt héél gevoelig liggen, maar Netanyahu, Smotrich en Ben-Gvir gaan echt over elke grens van fatsoen en beschaving heen hoor, genocide,herinvoeren van de doodstraf, oorlogsmisdaden, hele gebieden ontvolken en onbewoonbaar maken door gif te spuiten, nou ja, de lijst is eindeloos. En nu de hele wereld mee slepen in hun idioterie.
Als Duitsland en enkele andere landen ooit maatregelen zullen willen nemen is het nu wel.
Het is wel degelijk ons probleem, de oplossing is alleen niet makkelijk.
Ik ben het met je eens. Maar zelfs in Nederland en andere landen ligt het gevoelig (simpelweg omdat Israel altijd onze bondgenoot is geweest, itt Trump verander je dat niet zomaar van ene op andere dag, en overigens ook één van de landen waar we militair materieel van willen kopen). Echter zoals je ook schrijft, Duitsland gaat daar never nooit niet mee akkoord. En zolang Duitsland dat niet doet, kunnen we met één markt heel weinig doen.
Nee Europa moet niet een diplomatieke rol innemen. Hebben we meerdere keren in het verleden gedaan en het hielp niet. Amerika moet dit zelf oplossen. Israël zal het een biet schelen, die willen het land en hun inwoners kapot zien.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 28 maart 2026 13:36]

En welke toegevingen verwacht je van Iran wanneer de VS en Israel blijft aanvallen, de sancties niet opheft en iedereen die daar niet aan meewerkt aanpakt? Ik denk dat het opheffen van sancties door Europa ook weinig oplevert voor Iran want Europese bedrijven zullen als de dood zijn voor Amerikaanse secondaire sancties. Dat was de reden dat de vorige deal met Iran uiteindelijk stopte met werken omdat de Europeanen Iran niet konden vrijwaarden of compenseren voor de herinvoering van Amerikaanse sancties.

We kunnen niet eens voorkomen dat rechters van het Strafhof in Den Haag zelfs in Europa problemen ervaart na Amerikaanse sancties, zo kan een Franse rechter o.a. moeilijk pinnen.

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 28 maart 2026 13:35]

Met iemand als Trump aan het roer en aan de andere kant wreed regime kun je je als Europa zijnde alleen maar je vingers branden. Beide partijen zijn niet te vertrouwen. Trump heeft zich vergrabbeld aan deze oorlog. Laat hem dan ook de rommel maar zelf opruimen zonder dat Europa erin meegetrokken wordt.
Je laat onterecht Israël buiten beschouwing, de oranje mafkees laat zich ergens in rommelen door Netanyahu. En die denkt -met zijn orthodoxe vriendjes- dat hij onaantastbaar is. De oorlogsmisdadigers van ons tijdperk, zelfs Putin verbleekt daarbij.
Probleem is dat een zekere Mark R. namens de NAVO, dus een heel aantal Europese landen, de gele leider al heeft geprezen om zijn fantastische zienswijze, en dat "wij" vierkant achter hem staan.
Ik ben het met je eens. Niet mee bemoeien, het maakt niet uit of je het wel of niet doet, dit conflict gaat heel lang duren. We betalen toch een zeer hoge prijs of we ons er niet of wel mee gaan bemoeien. Dan beter van niet, we gaan sowieso pijn lijden.
die prijs betalen we echter wel aan de VS die ondertussen wel als aanvaller plots aan jan en alleman komt vragen om hen te helpen, terwijl op israel na er geen énkel ander land zin had om nog maar eens een extra oorlog. Het aanvallen van een zwakker land omdat het zelf sterker wil worden getuigd niet van veel maturiteit, zeker niet als het is om er je eigen stroman te willen installeren.
Dit is niet wat ik bedoel wat betreft de pijn die we gaan lijden. Dit raakt onze verzorgingsstaat enorm. Op een of andere manier denken veel mensen die komen duiden in de media dat dit een appeltje-eitje is. Ik ben echt geen doemdenker, maar dit conflict is niet zomaar opgelost. Een land met drie keer de omvang heeft van Frankrijk. Vanaf de jaren 90 alle defensie ondertunneld. Die al 47 jaar haat predikt naar de grote satan (Amerika) en kleine satan (Israël), die geeft nooit op, ze vechten tot het gaatje. De hele wereld moet pijnlijden, door deze enorme grote fout van onderschatting.
De grote fout gaat terug tot het beloven van een joodse staat in het midden van een overwegend islamistische regio zonder enige concrete rechten voor de palestijnen (Balfour Declaration in 1917), ze véél te zwaar (laten) bewapenen en dan versteld staan dat ze die wapens misbruiken om hun zogezegd "heilige land" te gaan veroveren.
Toen in Iran een democratische regering ontstond hebben Engeland en de VS daar ingegrepen en werd in 1953 er een Shah geïnstalleerd. Mohammed Reza Pahlavi, wiens vrouw naar verluid 2000 paar schoenen had... Beetje abnormaal rijk leefden ze wel... Tegen 1977 had de focus van de sjah op defensie-uitgaven om de interventie van buitenlandse mogendheden in het land te beëindigen, geculmineerd in het Iraanse leger als 's werelds vijfde sterkste gewapende kracht. Toen hij januari 1979 moest vluchten ging hij naar Noord-Amerika. De Islamitische Republiek werd helaas ook niet de oplossing die de bevolking gewild had. Khomeini was een wrede heerser, daarna werd het er ook niet beter op. Wel is het land al héél lang goed bewapend en helemaal klaar voor een oorlog als deze. Over een goede tactiek hebben ze al jaren nagedacht, wapentuig prima voor elkaar en netjes ingegraven in bergen, dit gaan Netanyahu en Trump niet winnen hoor. Het kost de wereld ellende, honger en ontzettend veel geld. Het kost de VS en Israël het laatste beetje sympathie dat ze nog hadden, de wereld gaat blijvend veranderen.
Europa gaat hiervoor een héél hoge prijs betalen, over een poos komt de vluchtelingenstroom op gang, de Revolutionaire Garde zal haar gram willen halen en kan die agressie alleen krijt tegen de eigen bevolking. En hoe aardig en geletterd Iraniërs ook zijn, we zitten niet te wachten op een verzwaring van de problemen rond vluchtelingen. De VS legt de rekening bij anderen neer, we moeten er maar eens serieus over gaan nadenken hoe we hen ook kunnen laten bloeden voor hun misstappen.
Die militaire basissen overal... In Europa begint dat zo zoetjes aan als een soort bezetting te voelen. Van mij mogen ze ophoepelen. En kijk eens wat ze in het Midden-Oosten allemaal hebben... Het is echt een bezettingsmacht en die landen betalen nu een vreselijk hoge prijs.
Let wel, Israel was degene die als eerste bommen heeft gegooid, de VS was nog bezig met diplomatie. Maargoed, deze oorlog was al ruim voor de bloederuge protesten in voorbereiding, en heeft daar dus ook niets mee te maken (anders dan dat de CIA en de Mossad waarschijnlijk juist achter de aanstichters van deze protesten zat, want het is textbook CIA 'how to topple a regime'.

Maar ik ben het helemaal met je eens hoor, ondanks het walgelijke regime in Iran had de VS en Israel niet het recht om daar binnen te vallen, zeker niet met weer het smoesje van nucleaire wapens, want dat is pure hypocrise, immers heeft Israel ook kernwapens doe het volgens internationale verdragen niet mag hebben, en ook inspectie weigeren, waar Iran wel inspectie toelaat, en de VS heeft helemaal geen recht van spreken omdat zij hun arsenaal blijven vernieuwen en uitbreiden.
Er is geen enkel bewijs dat buitenlandse geheime diensten achter het protest zouden zitten behalve de standaard onderbuik reacties uit de hoek van fanatieke Islamisten massaal op Internet die het regime liever zien blijven. Ik ben getrouwd met een Iraanse (paar jaar in Nederland) met familie in Teheran die vanaf het begin betrokken waren bij de protesten. Het was de zoveelste poging van de bevolking haar onderdrukkende overheersers omver te werpen.

Ik was met 250.000 Iraniers in Munchen een paar weken geleden die opriepen tot een oorlog tegen het regime door Israel en de VS op een dag dat totaal 1 miljoen Iraniers dat deden. Waarvan heel veel geboren en getogen zijn in Iran.

Europeanen kunnen zoveel zeggen over de “wet”, maar het regime legt even 36.000 inwoners om en dan koop je heel weinig voor die wet. Sterker, in steden als Londen en Amsterdam zien we keer op keer zogeheten progressieven met die verachtelijke vlag zwaaien van het regime - op iftars en Pallestijnse demos - en juist die komen ons dan vertellen over “internationaal recht”.
het oorspronkelijke idee van de oppositie tegen het regime komt inderdaad zeker niet vanuit de VS, maar het cultiveren ervan zeker wel. Daarvoor heeft de president veel te hard en publiek opgeroepen om te blijven protesteren en dat ze er aan kwamen.

De beweegredenen van de VS zijn echter macht en geld en niet zozeer het feit dat er een geestelijk ipv democratisch leiderschap is, op dat punt is het voor hen gewoon "convenient" dat ze het er niet mee eens zijn. Moest dat de hoofdreden zijn, dan hadden ze de bevolking al veel langer komen "bevrijden".
Dasiro, de oppositie tegen het regime is al heel oud maar Iran was al onder de Shah een land met een heel sterk leger, de Revolutionaire Garde heeft dat uitgebouwd en het bewind is keihard, ze knopen gewoon tegenstanders op, ze laten me bij duizenden neerschieten en hun gevangenissen zijn vol. Het is een wreed regime. Oppositie...? Met een bordje protesteren tegen geweren en tanks?
Malarky, in de jaren negentig en begin deze eeuw heb ik enkele Iraanse organisaties flink gesteund, ze lieten kinderen onderduiken die anders voor de ogen van hun ouders gemarteld werden om bekentenissen af te dwingen. Iraniërs lieten me hun rug zien... ook vrouwen... Zó kapot... mijn steun was duizenden guldens, geen tientjes. Kon het me nauwlijk veroorloven, maar deed het wel. Iraniërs zijn goede mensen.
Dus dat ik heel graag een ander regime in Iran zou willen lijkt me geen punt, maar dat een oorlog die Israël begint en Trump zich in mee laat slepen daar voor gaat zorgen... Ik geloof het niet. Een vrij klein deel fanatieke Sjeïeten heeft de machtige Revolutionaire Garde en andere milities en die hebben een ijzeren greep op het land. En Trump met zijn grote bek komt de bevolking niet helpen, die helpt vriendje Netanyahu en interessert zich verder alleeen voor de olie en gas industrie.
Maar straks... als er "vrede" komt... Dan komt de echte afrekening, dan gaat Khamenei jr. helemaal los, dan gaat de bevolking van Iran de prijs betalen. Wordt Europa overstroomt door vluchtelingen maar hangt er in Iran weer op elke straathoek iemand aan een kraan... Puilen de gevangenissen weer uit.
Arm Iran... Mijn hart huilt.
Dit is al tientallen jaren aan de gang en staat los van regering Trump.
En let op met jouw bewoording "DE Iraniers" een hele hoop die daar wonen, hier zitten (ook de vrouw van mijn neef) leven al tientallen jaren onder zware onderdrukking en zien graag democratie en vrijheid.

Net zo goed zouden we als klein kikkerlandje veel minder moeten bemoeien met het gehele wereldtoneel, idem Rusland, Gaza en ga zo maar door. Het is 1 grote shitzooi.

[Reactie gewijzigd door n00bs op 28 maart 2026 11:41]

Europa moet zich er juist wel mee bemoeien, omdat het ons enorm raakt, maar niet aan de zijde van de VS en Israel. Geen olie en LNG uit het Midden-Oosten betekent een grotere afhankelijkheid van VS en (indirect) Rusland voor onze energie. Dat is om duidelijke redenen onwenselijk. Naast dat Trump ons nog meer kan chanteren betekent het ook meer geld in het laatje van de Russische oorlogskas. De Israëlische en Amerikaanse agressie zorgt ook voor een grotere vluchtelingenstroom richting Europa die we op dit moment niet kunnen gebruiken, daar hebben Israel en de VS als verantwoordelijke partijen om verschillende redenen zo goed als geen enkele last van. Maar enig schuldbesef is er niet, Trump neemt het ons zelfs kwalijk dat de NAVO hen niet helpt en gebruikt dat als excuus om de NAVO verder te ondergraven.

Ook de voedselketen komt in het geding doordat kunstmest mede afhankelijk is van LNG, India de op een na grootste kunstmestproducent moet inmiddels kuntmestfabrieken sluiten. De voedselprijzen zullen ook stijgen door de hogere transportkosten door de gestegen energieprijzen, en ga zo maar door.
Jumbo, ik las dat in Ghana en Ivoorkust (elders in West-Afrika zal het niet anders zijn) nu plantseizoen is en de boeren daar nu al problemen hebben door een gebrek aan kunstmest. India komt er ook aan.
Op zich zouden we daar ook eens wat meer over kunnen nadenken, over al die kunstmest, maar voorlopig is het zo en betekent dat maar één ding: honger over een poosje, meer doden en kinderen met een ontwikkelings- en groei achterstand, weer meer vluchtelingen onze kant op.
Free-diven is populair, zullen we Netanyahu, Smotrich, Ben-Gvir, Trump en zijn vriendjes eens laten free-diven van die héle hoge toren in Dubai? Zonder parachute? Hebben ze een mooie dood.
Ja , ik weet, mag je niet zeggen... Maar stiekum denken? Heb je gelezen wat Hegseth als Paasgebed had? Dan mag ik wel hopen op, nou ja, dat dus.
Er lopen pijpleidingen van Rusland naar de EU. (die doen nu niets.) Maar waarom liggen er geen leidingen van het midden-oosten naar de EU? Waarom gaat dat nog via schepen?
De EU zou met Irak en Turkije om de tafel moeten gaan zitten, om een verbinding neer te leggen. Dan omzeil je die hele conflict regio en heb je een stabiele toevoer. Beide landen zijn een stuk stabieler.
Het ter discussie stellen van verspillen van olie door het met schepen te vervoeren is op zich best nuttig. Mopperen op Turkije en de Islam mag, maar niet als argument tegen pijpleidingen.
Overigens zijn mijn "pleegdochters" allebei Moslima en ze weten dat ik hen steun ONDANKS die hoofddoek, maar ze kiezen er zelf voor. Die rokken van strenge christelijken... Die zwarte hoedjes op zondag... Culturen verschillen nu eenmaal, ik wordt ook niet blij van de SGP wiens voorman pleit voor herinvoeren van de doodstraf en vele andere gruwelen. Mijn vroegere buurvrouw -weduwe- moest altijd na de kerkdienst naar huis lopen. Ook als het rotweer was, niemand zei tegen haar: "Zullen we je even thuis afzetten?" Later woonde ik een poos naast hun kerk, leende ik haar een paraplu, durfde ze bijna niet aan te pakken... dat is ook SGP. Keihard hoor. Ze zou eens aan kunnen pappen met een ander... een heiden.
Dus mopper niet teveel op Moslims, er zijn er die vervelend zijn, maar de meesten... Gewoon leuke mensen hoor, kun je prima als buren hebben of als "pleegdochter".
Maar gezicht bedekken... Die visboer die niet iemand in zijn winkel wil met gezichtsbedekkende kleding. Die man heeft wat mij betreft helemaal gelijk, Als je een Boerka aan wilt, helemaal af wilt wijken van onze cultuur? Ga dan naar een land waar mensen dat normaal vinden, Hier is gezichtsbedekkende kleding iets dat we onbewust nog met een beul associëren. En los daarvan: willen we niet. Moet mijn pleegdochter ook niet mee aan komen zetten hoor, is meteen einde verhaal. Maar een hoofddoek om, deed mijn moeder vroeger ook als we naar de markt gingen en er wat wind stond. Bivakmuts droeg ik ook, op de motor als het vroor. Maar niet op straat. Niet als je gaat winkelen. Geen gezicht? Geen vis!!!
Ik snap best dat iemand moeite kan hebben met gezichtsbedekkende kleding, zoals er ook genoeg zijn die er moeite mee hebben wanneer een man vrouwenkleding draagt. Je hoeft dat dan ook niet in je eigen huis te dulden als je dat niet accepteert, maar in het economisch verkeer bepaalt wet en regelgeving wat je wel of niet mag. Dat een cultuur iets vind is in een democratische rechtstaat alleen relevant als het een gerechtvaardigd belang dient. Om een bakje vis te kunnen kopen is er weinig reden om iemands gezicht te zien en anders de persoon in kwestie te weigeren.

Als een visboer een vrouw met een nikab mag weigeren dan zou dat net zo goed opgaan voor wie geen travestieten of transgenders wil bedienen, Men kan moeite hebben dat het gezicht bedekken om religieuze redenen anders wordt behandeld dan wie met een bivakmuts of helm binnen wandelt, maar dat is niets nieuws. Als iemand die een taxi of restaurant wil betreden met een hond, dan maakt het uit of het gaat om een blindegeleidehond of andere hulphond. Weiger je dat dan heb je een probleem, en dat staat los van de "cultuur" die opgaat. Iedereen snapt tegenwoordig bij het zien van een vrouw met een nikab dat ze het gezicht bedekt om religieuze redenen, en dus is er geen enkele reden om daar iets anders achter te zoeken. En daarom gaat de vergelijking met het dragen van een bivakmuts of helm niet op. In die gevallen is het op zijn minst onbeschoft en soms een teken dat een overval aanstaande is.

De aversie tegen gezichtsbekkende kleding heeft denk ik niet zo zeer te maken met het bedekken van het gezicht zelf maar met de opvattingen/vooroordelen die men heeft over moslims die dat doen. Vaak lees je dat het vrouwenonderdrukkind zou zijn, maar kijk je dan hoe de zogenaamd onderdrukte vrouwen worden behandeld dan is duidelijk dat ze niet als slachtoffer worden gezien maar hen van alles kwalijk wordt genomen dat verder gaat dan het stukje kleding waarmee ze het gezicht bedekken.
Het kan toeval zijn (omdat Iraniers al langer proberen te hacken) of het is toch wel duidelijk een effect van de oorlog die Trump begonnen is.
Ze zitten waarschijnlijk al enkele jaren in systemen, maar ze slapen tot er een conflict komt.
Het kan toeval zijn (omdat Iraniers al langer proberen te hacken) of het is toch wel duidelijk een effect van de oorlog die Trump begonnen is. Er werd door de Amerikanen gedacht dat ze het varkentje even zouden wassen, maar Iraniers hebben natuurlijk al jaren en jaren kunnen voorbereiden wetende dat het vroeg of laat zou gebeuren.
Trump dacht hetzelfde als Putin. Met een op papier overweldigende militaire overmacht even een ongewenst regime oprollen en een puppet installeren. En vervolgens blijkt dat toch niet zo makkelijk te gaan.
Wat dan wel een beetje jammer is dat Iran niet scholen in de VS laat exploderen, maar hier in Nederland.

Dat hacken is van alle dagen, nu alleen publiciteit want clicks.
Correctie, het is Isreal die (weer) de oorlog begonnen heeft. VS doet gewoon keihard mee omdat ze vriendjes zijn met Isreal.
Er zijn ook pro-Israel mensen die Trumps campagne hebben gesteund met enorme bedragen.
Maar ze onderschatten het en gaat iedereen veel kosten.
Dat klopt, er zijn ook pro-Israël mensen. Er zijn ook mensen geweest die zo'n hekel hadden aan Joden dat ze een heel verderfelijk regime aan de macht hebben geholpen. Een regime dat fabrieksmatig mensen vermoord heeft. En nu is er een regime dat grote Caterpillars aanschaft en daarmee infrastructuur, wegen en huizen verwoest, dat waterbronnen dichtstort met beton, dat kinderen doodschiet omdat ze met stenen gooien, journalisten vermoorden staan ze mee op 1.... Ziekenhuizen bombarderen...

Weet je wat ik na 50 - 60 jaar de wereldgeschiedenis te hebben gevolgd, na meters boeken over de Shoah te hebben gelezen, na bezoek van kampen... weet je wat ik me af begin te vragen? Hoe het kan dat er wereldwijd en al eeuwen lang een afkeer is van Joden. Het is een heel akelige vraag, ik schaam me er voor. En de gruwelen van 40-45 ... daar is geen antwoord op. En voor die tijd, zelfs nadien, pogroms tot eind '48 , de haat zat echt diep. Maar hoe kwam dat? Ook in de VS waren ze niet welkom.

De Bijbelse verklaring schiet te kort, een Moslim kan het niets schelen dat Jezus door de Joden zou zijn vermoord. En de strijd om Jeruzalem en zo... Misschien wel, maar ik kan er niet bij.

Weet je wat ik eng vind? Dat ik bij het zien van de kop van Zuckerberg al kriebels krijg. Arnold Grunberg, wat zou ik daar nou op tegen moeten hebben, maar ik vind die man "anders" en een beetje niet leuk.

En dat ik Israël niet leuk vind... Ik heb al een half jaar de documantaire : "No Other Land" op mijn computer staan, kom er niet toe die te kijken. Ik heb al zo'n hekel aan die lui. Kan er eigenlijk niets meer bij hebben. En de film over dat meisje dat smeekt om te mogen leven.... in Gaza.... en dan doodgeschoten wordt. Ik kan het niet snappen. ik kan er niet tegen. Dat rotfilmpje over die Caterplilliar B9... twee keer gezien, alleen er aan denken maakt dat ik overstuur ben.

Maar ik heb heel veel boeken gelezen over de ellende, heb vuistdikke boeken, eentje waarin van dag tot dag gedocumenteerd staat hoeveel mensen -en waar- afgemaakt zijn. Met kleine foto's en officiële documenten onderbouwd. Het is vreselijk. Babi Jar... Sobibor...
Maar dat nazaten nu vergelijkbare dingen doen, vergelijkbare uitspraken... Gaza ...
En dat Trump en Friends dat gebied ziet als een plek om geld aan te verdienen... Die lui zijn echt lager dan wat ook, geld, geld, geld. Niet eens meer een zweempje van fatsoen, van jezelf verdedigen, gewoon geld... Alsof die man ooit nog zijn kapitaal op kan vreten, verbrassen. Zieker dan dat is er niet.

Maar goed, macht en geld... Trump.
Dat verklaart nog steeds niet waarom Israël de Palestijnen zo haat. Ze denken dat ze die mogen verjagen, uitmoorden, uithongeren, Overal hé. Palestijn in Libanon? bombarderen...

En ik vraag me af waarom al honderden jaren en overal op de wereld Joden niet zo geliefd waren. Nu in Amerika weer macht hebben, ze kunnen gerespecteerde Universiteiten het heel moeilijk maken. Geld?
Ik vind het een heel moeilijke vraag, een die wel overal op de wereld en al eeuwen lang gesteld wordt.

Orthodoxe Joden die een meisje van 12 dood stenigen omdat ze aan de verkeerde kant van de straat loopt... Dat dus, daar ga ik tegen tekeer. Lees het tien keer... Een meisje van twaalf loopt aan de verkeerde kant van een straat en Orthodoxe Joodse mannen gooien dat meisje dood met stenen.

Ik kan niets anders bedenken dat mijn afkeer van bepaalde Joden zó duidelijk maakt dan dit. En niet zeuren hé. Er zijn beelden van, van vóór het tijdperk AI, gewoon betrouwbare beelden. Van mannen die een meisje met stenen dood gooien omdat zij aan de verkeerde kant van de weg loopt. Mannen die nu waarschijnlijk op Smotrich of Ben-Gvir stemmen. Die de doodstraf weer in willen voeren. Voor Palestijnen...

Ja, dit is helemaal Off Topic, maar deze discussie is dat al een hele poos. En dingen mogen ergens wel eens een plek krijgen, ergens moet het beginnen... Het stoppen van die waanzin.

We kunnen beginnen met stoppen programmatuur uit Israël aan te schaffen, geen wapensystemen meer te kopen, de handel af te bouwen. En openlijk standpunt in nemen. Zeggen dat we hen niet langer pruimen.
Nou het helpt in ieder geval om het van je af te schrijven denk ik.

Ik ben niet bepaald pro-Israel, maar dat is wat anders dan Joods. Ik ben ook niet voor het Iraanse regime geweest, ben in Iran geweest, superlieve mensen. Zelfde met Amerikanen tegenwoordig.

Israel gaat echt veel te ver laatste tijd. Tegelijkertijd was het een belachelijk concept dat je in delen alleen maar veilig kon leven vanwege de Iron Dome techniek. Continu proxy oorlog via Hezbollah etc.

En veel mensen hebben het over de Palestijnen maar niemand wil ze echt hebben, want iedereen heeft gezien hoe het kan destabiliseren zoals in Libanon meerdere keren is gebeurd.

Ondertussen worden kinderen en andere onschuldigen hier de dupe van, en nu wordt de vlek nog groter.

Ik heb ook geen antwoorden op je vragen. En hoewel het al mis was ver voor de tweede wereld oorlog, is het sindsdien voornamelijk zo dat iedereen vanuit trauma handelt. Niet alleen Israel, ook de Palestijnen, en ook Westerse landen. Duitsland en Oostenrijk durven bijna niks. Amerika vindt nog steeds dat ze Israel moeten helpen (nog even los van al dat gelobby).

Maar goed, Trump familie kun je gewoon kopen, en dat is wat die ene dame heeft gedaan voor 200 miljoen dollar, maar Saudi-Arabië zit er nog voor veel meer geld in. Die willen Iran ook weg hebben.

Alleen gaat dat dus niet zo makkelijk, Iran is niet te vergelijken met andere landen in de regio.
Het zijn geen "vrienden".

Israel heeft Trump gekocht, er is enorme druk op Trump vanaf de Israelische lobby in Amerika.
Ja inderdaad een g6e in Gaza en alles tussen de Nijl en de Eufraat is wat "we" (en alle godsdienst gekkies) willen ...
Hoeveel van de 1,2 miljoen kinderen die er in Gaza waren leven er nog !?
Hoeveel kinderen en vrouwen zijn er al vermoord in Iran door Israel/US !?

[Reactie gewijzigd door xats6nl op 28 maart 2026 12:25]

Echt Amerikaans. Gewone hack, meh. Moeten de getroffenen maar een class action lawsuit starten. Hack van hoog geplaatste bestuurder, we gooien er geld tegenaan. Ik vraag mij ook af, als het een gewone FBI-medewerker was geweest, was die dan een serieuze reprimande gekregen?

Ondertussen blijkt dat Amerika zich hals over kop in een wespennest heeft gestoken en dat de wespen nijdig om zich heen steken. Ze verbranden miljarden aan dollars en ondertussen is er een water crisis van epische proporties in het zuiden. Waar regelmatig Tier 3 en 4 beperkingen van kracht zijn. Terwijl de oorlog voor kapitalen aan brandstof verbruikt betalen anderen de hoofdprijs.
De impact is toch ook navenant groter als een belangrijk persoon zoals een FBI directeur is gehackt dan zeg een Odido-klant? Ik moest ook gelijk aan Snowden en Panama Papers denken. Ik snap wel dat je dat meer geld geeft dan Jan met de pet thuis.
Meer correct, zijn privé Google Account is gekraakt, vandaar ook toegang tot de fotos en andere documenten.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand vergelijkbare credentials gebruikt voor prive en werk. En ik kijk er ook niet meer van op als extra beveiligingen van z'n fbi account zijn gehaald omdat hij het onhandig vindt.
Extra maatregelen moet je voor werk ook niet aan eindgebruikers overlaten maar afdwingen.
Dan maar het wachtwoord onder het toetsenbord verstoppen.
Dat zijn geen extra maatregelen.
Maar wel mogelijk een resultaat van afdwingen.
Doe dan wat nuttigs en haal die Epstein files boven water, daar kan je pas mensen mee pakken.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 28 maart 2026 19:58]

Nee, ook met de Epstein files wordt het niks anders. "Grab 'm by the Pussy". Niemand trok zich er iets van aan. Incest is in zwaar kerkelijke gemeenschappen toch een beetje meer voorkomend, zwakzinnige kinderen krijgen ook. Is al heel lang bekend. Die mensen denken anders, vinden het boek van Anne Frank afkeurenswaardig want ze schreef tegen Kitty, een denkbeeldige vriendin... Macht, geld en iedereen verplicht naar de kerk, dat is wat hen interesseert.
Gelukkig maar de directeur van de FBI. Directeur van de CIA was helemaal verschrikkelijk geweest.
Al die lui zijn even onbekwaam, ik verwacht dat de hackers zich ook richten op Hegseth en andere engbekken binnen het ministerie van OORLOG!!1!
Hegseth zijn password is:Crusaders
Schandalig hoe de FBI met dit datalek omgaat. Ik ga meteen mijn abonnement opzeggen en overstappen! FBI moet gewoon het losgeld betalen!
Hij blijkt ook al liefhebber te zijn van grote sigaren (foto's uit gelekte e-mails), doet me aan iemand denken.
Hacken....of hebben ze zijn login naam MAGA en wachtwoord 12345678 ingetypt....

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn