Apple waarschuwt iPhone-gebruikers voor kortere accuduur na iOS 26-upgrade

Apple heeft iPhone-gebruikers gewaarschuwd dat de accuduur korter kan zijn na de upgrade naar iOS 26. Bij veel gebruikers is dat tijdelijk en bij sommige permanent. Dat gebeurt volgens Apple bij elke grote software-upgrade.

De tijdelijke teruggang in accuduur van iPhones komt door het indexeren van bestanden voor zoekfuncties en het downloaden van nieuwe assets voor apps op de achtergrond, zegt Apple. "Dit is normaal, want het apparaat heeft tijd nodig om de upgrade af te ronden op de achtergrond."

Bij sommige gebruikers kan een permanente teruggang in accuduur of snelheid van het apparaat optreden. "Nieuwe functies [...] vereisen mogelijk meer van het apparaat. Afhankelijk van het individuele gebruik kunnen sommige gebruikers een kleine impact op de prestaties en/of accuduur merken."

De supportpagina hoort bij de release van iOS 26, die maandagavond plaatsvond. Dat is een grote release met een nieuw ontwerp voor het besturingssysteem. Omdat het veel werkt met transparante elementen, was vooraf al de vraag of dat impact zou hebben op prestaties en accuduur. Tweakers publiceerde deze zomer een preview van iOS 26.

Apple iOS 26
Apple iOS 26

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-09-2025 • 12:17

145

Submitter: TheProst

Reacties (145)

Sorteer op:

Weergave:

De iPhone SE (2022) van mijn werk werd gelijk merkbaar traag met o.a. browsen na de update. In de toegankelijkheidsopties transparancy beperken helpt enorm gelukkig. Het lijkt er op dat het renderen van de nieuwe interface voorrang krijgt op de webpagina’s zelf, verschrikkelijk met scrollen. De hoog contrast optie aanzetten vond ik ook fijn, doet weinig met de snelheid maar maakt de interface iets beter bruikbaar, veel is anders erg slecht te lezen (lichtgrijze transparante letters op een witte achtergrond, wie verzint zoiets |:( ).

In de app settings van safari kan je nu drie indelingen van de UI kiezen. De standaard optie (compact) vond ik verschrikkelijk, de optie ‘bottom’ lijkt op hoe het eerst was, en de optie ‘top’ vind ik persoonlijk een verbetering op hoe het eerst was. Ook het glass effect van de klok op je homescreen is uit te zetten, bij backgrounds, zodat die weer makkelijk leesbaar wordt.

Apple heeft goed van Windows geleerd. Je mag bij Apple ook van alles aanpassen na een update nu :)
Ik vind de accuduur van die telefoon toch al abominabel; een dag is echt het maximale wat ik eruit haal en dan gebruik ik hem alleen voor de authenticator app. Zodra ik weer een nieuwe telefoon mag bestellen van m'n werkgever ga ik direct terug naar Android.

Maar bedankt voor de tip mbt transparentie beperken. Dat ga ik meteen maar aanzet.
Als je een telefoon alleen maar voor de authenticator app gebruikt en dan amper de dag haalt dan is er iets goed mis met het toestel, zij het hardware, zij het software. Een telefoon die je alleen maar een beetje laat idlen moet makkelijk een paar dagen mee kunnen.
Lukt mij in ieder geval wel, dag of drie met mijn 13 Pro waarvan de accu op 84% staat. Ga ik meer filmen of fotograferen neemt het wel af.
Volgens mij is er dan iets mis met het bedrijfsbeleid of je workflow voor aanmelden, misschien kun je dan beter een hardwaretoken gebruiken, bv. rsa of yubikey. goedkoper en geen accuduur.
Heb je dan niet onbewust zaken draaien op de achtergrond of wellicht gewoon een heel oud toestel waarvan de accu z'n beste tijd heeft gehad?

Ik heb een iPhone 16 en ben sinds enkele weken m'n gebruik echt drastisch terug aan het brengen. Ik starts smorgens met 85% en heb savonds nog ruim 50% accu.
Zelfs dan is dit een typisch apple probleem. De meeste android toestellen, de wat fatsoenlijke, hebben een betere / grotere accu. En zijn ook nog veel goedkoper. Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste en als statussymbool hoef ik zo'n ding al helemaal niet. Het moet gewoonweg werken.


Een ander idioot ding is die glazen rommel tegenwoordig. Glad en kwetsbaar, mooi combinatie. Waar mijn vorige telefoon misschien 5 keer uit mijn handen geglipt is in al die jaren, gebeurd dat met dit pleures ding veel vaker. Te glad en nog lelijk glanzend ook.


Neem een voorbeeld aan de oude nokia's of de telefoons die Microsoft even heeft gemaakt. Super robuust en betaalbaar. En uiteraard kunnen er altijd nog verschillende prijsklasses gemaakt worden voor functionaliteiten en "imago".
Bij licht gebruik red ik de dag wel, maar bij wat telefoontjes e.d. gaat het erg hard. Waardeloos hoe simplistisch apple hier mee omgaat. Voor een andere organisatie ga ik met Android aan de gang en als dat goed bevalt ga ik zelf ook over. Ik heb het wel gehad met zo'n absurd duur merk dat dit niet eens voor elkaar heeft.
Ik vind de accuduur van die telefoon toch al abominabel; een dag is echt het maximale wat ik eruit haal en dan gebruik ik hem alleen voor de authenticator app. Zodra ik weer een nieuwe telefoon mag bestellen van m'n werkgever ga ik direct terug naar Android.

Maar bedankt voor de tip mbt transparentie beperken. Dat ga ik meteen maar aanzet.
Hoe staan je oplaad instellingen ingesteld? Optimaal laden aan? Bij eerder uit de lader halen is je batterij dan nog niet vol. Of heb je accu bescherming aan, waardoor je telefoon slechts tot 80% laad?

Start je toestel eens wat vaker opnieuw op om achtergrond processen die mogelijk blijven hangen te stoppen.

Hoe is je netwerkdekking? Op welke wifi versie zit je, heb je matige dekking of het verkeerde netwerk in jouw regio. Ik heb prive dezelfde Iphone als het werk. Het toestel op Vodafone gaat bij mij veel eerder leeg bij surfen online dan het toestel op Odido.

Op mijn oude router haalde ik slechts 75% van de accuduur van mijn Iphones tov. Mijn huidige nieuwere accesspoint.

Kijk eens naar je batterij conditie. Is die tussen de 80 en 90% gezakt, dan merk je dat al.

Heb je veel notificaties aan zoals RTL nieuws wat je toestel regelmatig uit deep sleep/energy saving haalt. Heb je automatisch opstarten van Flitsmeister of een andere app aan staan die je toestel leegtrekt of actief houd etc.

De kans is groot dat je hetzelfde gaat ervaren op Android als je er nu ook niet achter komt wat er mis is.
Op mijn 13 Mini ervaarde ik de eerste 2 a 3 dagen enorme lag met iOS26 RC. Heb niks aangepast, maar nu nergens meer last van. Dus zou het nog even afwachten.
Ik heb zelf ook een 13 mini en wacht meestal twee maanden met updaten, hopelijk gaat het goed. Heb in juni nog de batterij laten vervangen.
Hier ook inderdaad. Maar nu weer OK.
Op mijn iPhone 12 ook tijdelijk issues mee gehad. Het uitschakelen van extensies leek uiteindelijk ook te helpen, wellicht dat er nog updates nodig zijn voor die extensies voordat het allemaal weer soepel werkt.
Echt nieuw is dat eigenlijk ook weer niet. Ik herinner me iOS 7 op de iPhone 4 nog. Daarop moest je ongeveer dezelfde trucjes uithalen en dan werkte het nog steeds slecht. Helaas mocht je van Apple niet terug naar iOS 6. iOS 7 was denk ik ook de laatste keer dat de UI van iOS zo ingrijpend werd gewijzigd als nu.
Iets kapot repareren/vernieuwen lijkt tegenwoordig helaas een beetje de standaard te zijn.

Ik heb af en toe mijn bedenkingen of dit per ongeluk gebeurt. Ik kan mij als ontwikkelaar maar weinig bij voorstellen dat zulk soort problemen niet tijdens het testen worden ontdekt (of zelfs bij het bedenken ervan).
Transparency uitschakelen, kan dat ook?
Niet helemaal. Op een aantal plekken kom je het nog tegen.
Apple heeft goed van Windows geleerd
Yep, ze zitten nu op vista niveau.
Ik kan dit echt niet begrijpen, hardwarematig zitten we al jaren ver over wat de gemiddelde consument nodig heeft, apps worden steeds groter qua omvang, gaan steeds meer RAM gebruiken omdat het er maar is. Waar is de kunst gebleven om apps zo klein mogelijk te houden en zo weinig mogelijk geheugen te laten gebruiken. OS'en gaan standaard ook maar steeds meer gebruiken omdat de hardware er is, in mijn ogen is dit gewoon puur om nieuwe hardware te pushen.
Ik ben het bijna helemaal met je eens, behalve je laatste opmerking:
in mijn ogen is dit gewoon puur om nieuwe hardware te pushen.
Het is helaas zo in de software ontwikkeling dat developers (en vaak niet eens om slechte redenen) iets pakken wat sneller (code technische, niet performance technisch) en makkelijker resultaat geeft.

Zo is ook die hele gruwelijke shit zooi zoals electron of uberhoupt desktop applicaties met web techniek een ware hype. Het is "zo makkelijk".... en vervolgens kost je app een paar gigabyte voor zowel het downloaden als in geheugen om het te runnen.

De web wereld is wel helemaal erg. Javascript heeft een compiler stap gekregen (typescript), minificatie van code was een grote trots maar moesten we .map files voor hebben (denk aan debug symbolen in de c/c++ wereld, die ananlogie). Vervolgens hebben we bundlers nodig voor websites van serieus megabytes groot. :X (tweakers zelf is hier overigens niet veel beter, front page is ~120 requests en ~1.2MB die uitgepakt ~2.7MB is)

Maar ook programmeertalen zijn zo. Python is helemaal niet gemaakt voor performance maar is meer voor snel makkelijk prototypen. Toch zijn er mensen die zweren bij dat en werkelijk met geen mogelijkheid aan hun verstand is wijs te maken dat ze daar nooit top prestaties mee gaan halen (voor de puristen, ik generaliseer naar algemeen python gebruik niet naar degene die wel gecompileerde en geoptimaliseerde code en libraries gebruiken).

De vergelijking kan zelfs nog leuker en helemaal in het apple thema. Zoek maar is oude steve jobs presentatie/demonstratie filmpjes op over de apple lisa of nextstep OS (nadat ie weg was bij apple). Die interfaces ogen serieus, en dat is zonder overdrijven, vlotter en hartstikke soepel ten opzichte van wat je vandaag de dag krijgt.
Mijn achtergrond is zelf software development, maar nog steeds kan ik mij hier niet in vinden. Bundles worden megabytes groot omdat er maar te pas en te onpas packages worden gebruikt voor de meest simpele dingen, en er geen code-splitting wordt toegepast. Developers weten dan naar mij inziens gewoon niet wat ze aan het doen zijn, er ontbreekt kennis of het boeit ze niet, slechte zaak.

Als je Windows XP vandaag de dag op moderne hardware draait, dat draait als een zonnetje, is gewoon een volwaardig OS wat op 64 MB RAM draait. Ja er ontbreken vele hedendaagse security features, maar laten we even reëel zijn, hoeveel RAM en batterij verbruik heb je nou nodig om een beetje fatsoenlijke UI te renderen, er wordt zo overdreven veel gevraagd wat totaal overbodig is.
Klopt helemaal wat je zegt. Toen we -wij oudjes- begonnen met een homecomputer waren dat apparaten met 640 kb meen ik me te herinneren ? Op mijn opleiding zag ik geheugen kaarten met concrete onderdelen, verbonden met gesoldeerde draden...

Een computer die de rekenkracht had van het ding dat we nu achteloos in onze zak steken had de afmetingen van een flink gebouw. Studiegenoot van me deed onderzoek aan stochastische processen, hij mocht alleen 's nachts een berekening uitvoeren en kreeg dan een doos uitdraai mee. Doet een processor in een mobieltje in een minuutje.

Windows 95 en later XP maakte de computer voor grote groepen mensen toegankelijk en nadien zijn er op pc gebied niet eens echt grote stappen meer gemaakt, de telefoon veranderde wel van een baksteen formaat waarmee je kon bellen (1995) tot onze zakcomputer. Bellen waarbij je de ander zien kunt, dat was 20 jaar geleden nog sciencefiction.

Maar dat het tegenwoordig wel een beetje teveel richting makkelijk gaat klopt helemaal. Makkelijk een snellere cpu, makkelijk wat meer geheugen en makkelijk wat teveel regels bij programmeren.

Het zou fijn zijn als er wat zinvoller om zou worden gegaan met de bereikte vooruitgang. Apple gaat wat beter om met recources, maar de nieuwe verbetering is vooral optisch, onnodig en een voorbeeld van de trend. Jammer.
Dit dus. Ik stoor me hier ook al jaren aan. Ik snap uiteraard dat dit een kostenbaten-ding is. Hoeveel geld kost het aan ontwikkelaars/onderhoud van efficiëntere code ten opzichte van ‘gewoon zwaardere hardware’ in te zetten.

Dit gezegd hebbende heb ik wel het gevoel dat besturingssystemen wel een uitzondering zij hierop. Die zitten wel goed in elkaar. (Alleen levert Apple (en Google/Microsoft/enz.) natuurlijk gigantisch veel bloat/niet-OS gerelateerde functies mee met het besturingssysteem.
Yep, precies dat.
De nieuwe iphone moet wel verkocht worden van de aandeelhouders.
En met alleen een betere camera, een niet zichtbare verdunning en wat andere nice-to-haves gaat dat niet lukken.,
Zo lang consumenten grif € 1000 neerleggen voor nieuwe hardware met net weer wat betere specs, blijven bedrijven die wel maken. Dat kun je niet alleen op bedrijven afschuiven.

Een pc of laptop kostte 25 jaar geleden meer dan een smartphone nu, zeker als je de inflatie meerekent. Desondanks kun je met een smartphone nu juist meer, hij gaat langer mee en gebruikt hij maar een fractie van de energie. Kan de code compacter? Ongetwijfeld. Maar onderaan de streep is de voetafdruk en prijs kleiner.
gaan steeds meer RAM gebruiken omdat het er maar is.
Er is weinig zo nutteloos als geheugen dat je niet gebruikt.
Weinig zo nutteloos als gebruiken omdat het er nou eenmaal is zonder stil te staan bij de negatieve effecten ervan (energieverspilling).
"Vroeger" had je ook geen unicode support, security- en update-infrastructuur was nihil, connectiviteit was (bluetooth, 3G/4G/5G, wifi-versies, etc.) was enorm simpel, herbruikbaarheid en integratie van software over meerdere OS-versies of zelfs verschillende OS'en was slecht, en ga zo maar door.

Ik moet wel eens terugdenken aan games van vroeger, "toen alles beter was". In je geheugen (haha.) waren die vroeger beter, start je er een op van 20 jaar geleden dan zie je pas dat alles er echt wel heel slecht uitzag, het niet gebruiksvriendelijk was, etc.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 16 september 2025 13:40]

Amen. Mijn iPhone 13 mini wordt merkbaar trager doordat apps simpelweg alle resources opslokken, terwijl dat met een beetje optimalisatie niet nodig is. Het achterlijke is dat de iPhone 13 anno 2025 nog altijd een zeer krachtige SoC heeft, maar dat simpelweg RAM het probleem is en de hele telefoon terughoudt. Er zit niets anders op dan binnenkort te upgraden simpelweg vanwege luie developers (en Apple die een vrek is met RAM natuurlijk).

Het liefst upgrade ik pas wanneer ik echt enthousiast ben over nieuwe telefoons, dat is nu niet het geval. De vernieuwingen zijn al jaren gestagneerd, en zeker nu de kleinste nieuwe iPhone al een snijplank is qua formaat, is het erg frustrerend dat ik noodgedwongen moet upgraden naar een telefoon die ik eigenlijk niet wil hebben.
In de basis gebruikt een OS kernel nu een kleiner aandeel van de beschikbare capaciteit. Vergeleken met XP is win11 zeker zwaarder, maar wordt er intussen ook heel wat geheugenbescherming/virtualisatie/... extra uitgevoerd. De UI neemt zeker meer in beslag. Alle toegevoegde features die tegenwoordig in een "OS" zitten vragen wel een pak meer.

Macos/iOS/watchos gebruiken allemaal dezelfde kernel. Watchos ondersteuning wordt bij elke release weer een beetje afgebouwd, maar in 2024 werd er nog een update uitgebracht voor de watch s4: een dualcore met 1GB RAM. Ik ben er zeker van dat ze hadden kunnen kiezen om het langer te draaien, maar het OS draaide tot 2024 in ieder geval vlot op een superzuinige dualcore met 1GB RAM

Toevoeging:

Beter nog, begin dit jaar kwam er een bericht over iemand die Doom draaide op een apple lightning-to-HDMI dongle. Het is een 32-bit singlecore ARMv7 met 256MB RAM die een minimale XNU kernel draait en een gecomprimeerse videostream over USB neemt en die op HDMI output. Zo "klein" kan de kernel dus zeker nog draaien.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 16 september 2025 13:34]

overdaad leidt tot verspilling
Inderdaad. Gemakzucht en nieuwe hardware pushen…
De "kust" waar je over praat was geen kunst omwille van kunst maar een moeizame aanloopperiode. Geboren uit noodzaak die volledig weggevallen is door betere hardware, waardoor je nu niet meer moet focusen op managen van je resource gebruik ten bate van ontwikkelsnelheid en gemak. De apparaten uit de periode waar je op terugblikt, een commodore, 286, noem maar op... verbruiken exponentieel meer energie voor een fractie van de performance van het futuristische apparaatje in ieders broekzak.

Het micromanagement optimalisatietijdperk van weleer is lang voorbij. Dit is het tijdperk van opportuniteit, ontdekking en vernieuwing. Wie terug wil naar de oude tijd kijkt door een bril van nostalgie, niet van pragmatisme. Ik zou in ieder geval niet meer terug willen.
Ik hoef niet terug, ik wil gewoon betere batterij duur :+
Fair enough, dat willen we allemaal :)

Maar als je eens kijkt naar wat er nu echt je batterij leeg zuipt, dan is dat (in ieder geval bij mij) een hoop achtergrondservices die "always online" zijn. Constant data binnen hengelen, en telemetry + tracking uitsturen. Dat heeft i.m.h.o. weinig te zien met je post die het vooral heeft over de manier van applicaties bouwen (kleine en resource-zuinige applicaties) maar meer met de big-data-honger en always-connected mentaliteit. De fancy UI effecten of een goed gevuld RAM-geheugen maken daar (opnieuw, in mijn geval) het verschil niet bij.
Lijkt me logisch en niet speciaals, vooral voor oudere apparaten. Geldt bij veel nieuwe OS-versies die meer vragen van het systeem (en dus batterij).

[Reactie gewijzigd door FrostHex op 16 september 2025 12:20]

Idd, is elke update al zo geweest. Bepaalde apps gaan zich updaten etc etc en dat vraagt meer power. Probleem is meestal al na 2 a 3 dagen opgelost… maar elke keer is het zogenaamd weer een “probleem” , sensatiezoekers zijn het allemaal….
Bij sommige gebruikers kan een permanente teruggang in accuduur of snelheid van het apparaat optreden.
Permanent. Dus niet alleen tijdens of net na het updaten.
Permanent, omdat gebruikers misschien de nieuwe functies die meer van de batterij vragen gaan gebruiken..?
Nieuwe functies [...] vereisen mogelijk meer van het apparaat. Staat in het artikel vermeld.
Of omdat die rotzooi standaard aangezet wordt zonder dat we dat vragen? Sorry hoor, maar dat is erg simpel gedacht. Een product dat je gekocht hebt gaat slechter werken door wat de fabrikant je door de strot duwt. Tijd dat hier ook paal en perk aan gesteld gaat worden. De bedrijven zelf zullen dit namelijk nooit gaan doen.
Je wordt niet verplicht om de upgrade te installeren, dus "door de strot geduwd" is nou niet echt het geval. Paal en perk stellen aan wat een bedrijf op de markt brengt lijkt me ook niet echt iets wat aan de orde hoort te zijn, dat zijn namelijk censuur-achtige praktijken... En als bedrijven dat zelf zouden moeten gaan doen...: "Wij van WC-eend adviseren..." Juist. Dat gaat niet werken.
Je wordt wel verplicht om de upgrades te installeren. Je kunt een tijdje uitstellen tot je de melding krijgt dat je device een update heeft gehad. Dus zeker wel door de strot geduwd. En is het niet door Apple, dan wel doordat de (bijvoorbeeld) bank apps een nieuwe(re) versie nodig hebben. Dus ja, zeker door de strot geduwd.


Paal en perk stellen aan wat bedrijven doen NADAT je wat van ze hebt gekocht is zeer zeker wel van belang om aan te pakken. Maar het lijkt ondertussen ook wel dat mensen serieus niets meer begrijpen hoe ze onderdrukt worden met iedere "aankoop".
Ik heb hier een iPhone X liggen, welke ik nog steeds gebruik. Die draait nog steeds keurig een oudere iOS versie, ondanks dat een nieuwere versie wel degelijk ondersteund wordt. Er is absoluut geen verplichting om updates te installeren voor iOS. Als je ook Googlet op "are apple updates mandatory" zie je dat dat ook voor anderen het geval is.
Voor de volledigheid; ook voor MacOS is dat het geval; upgrades zijn gewoon echt niet verplicht.

Dat andere apps hun vereisten afdwingen... Daar kan Apple niet echt wat aan doen toch? Ze maken waarschijnlijk gebruik van bepaalde technieken in een nieuwere OS-versie, of willen de support beperken m.b.t. de hoeveelheid verschillende OS-versies. In alle redelijkheid is voor dat laatste denk ik wel iets in voor te stellen; het is bijvoorbeeld ondoenlijk om mensen te ondersteunen die nu nog in iOS 5 willen bankieren, al is het maar vanwege de veiligheid.
Toch wordt het bij mij geforceerd die updates. Als ik dan van alles in moet gaan stellen of uit moet gaan zoeken kun je zeggen dat het niet verplicht is, maar dat is niet zo simpel. Ik heb nog nooit de vraag gezien "updaten ja of nee", maar de vraag is steevast "vannacht gaan we updaten - uitstellen" of iets in de bewoordingen.


Wat betreft apps, die moeten ook maar eens gaan leren dat mensen helemaal niet zitten te wachten op allerlei nieuwe dingen. En die oude OS versies kunnen in principe nog prima beveiligingsupdates krijgen. Maar daar zit nu juist al het hele probleem. Mensen vinden het okay, omdat dit ons aangeleerd is door fabrikanten. Het is helemaal niet okay dat er miljoenen devices niet meer werken (veilig kunnen werken) omdat de fabrikant geen zin meer heeft om te updaten.
Dan zul je als enige -jawel- automatische updates hoeven uit te zetten. Een instelling die mijns inziens logisch is om standaard aan te staan voor de gemiddelde gebruiker -want, beveiligingsupdates-.

Dat "die apps ook maar eens moeten leren" gaat dus nog steeds niet op voor het OS.
En, ook, beveiligingsupdates voor oudere OS versies uit blijven brengen is onhaalbaar. Economisch, technisch, en nog meer redenen. Ergens houdt het gewoon op.
Daartegenover staat dat Apple garandeert security updates voor 5 jaar na het uitbrengen van een OS. En ze gaan tot nu toe vaak langer door. Dat is simpelweg lang, heel lang. Echt, het is onhaalbaar om elke OS-versie tot in lengte der dagen te blijven ondersteunen of te updaten.
Ergens houdt het op en dat het te kostbaar zou worden is niet waar. Niet als je e.e.a. goed inricht. Ik ga niet roepen dat het tot in de eeuwigheid mogelijk is, maar 15 tot 20 jaar mag toch echt geen probleem meer zijn. Zeker de toestellen van de laatste 5 tot 8 jaar moeten makkelijk zo lang meegaan. Technisch en software technisch. Gewoon fatsoenlijk programmeren.


Het zijn keuzes van bedrijven om het onmogelijk te maken en het zichzelf ingewikkeld te maken. Ze willen geen service verlenen (enkel bij gratie van wetgeving die hun dat verplicht stelt), ze willen alleen maar meer verkopen.
Natuurlijk; mocht je als gebruiker alle toeters en bellen aanzetten of laten... Ik kan me voorstellen als je constant AI gaat gebruiken dat het verbruik hoger is dan hier in de EU, waar AI (nog) niet werkt.
Nu zou Apple dit ook gewoon netjes kunnen laten zien, zeker als de totale update blijkbaar meerdere dagen (!) in beslag neemt?
Het gaat niet om de update zelf. Na de update moeten zaken als zoek indexen en dergelijke in de achtergrond bijgewerkt worden. Tijdelijk heeft het apparaat het dus wat drukker dan normaal.
Waarom? Wat veranderen ze in zulke extremen dat dat nodig is? Misschien eens een keertje beter leren programmeren in plaats van dat gemakzuchtige. Dat is namelijk gewoon mogelijk. En anders maar niet van die onnodige, vaak onzinnige, aanpassingen maken waar niemand om vraagt en meestal ook niet op zitten te wachten. Zeker niet als dat dit soort gevolgen heeft.
Ik begrijp dat ook nooit goed. Persoonlijk zou ik het liefst een knop zien waarbij de iPhone gewoon al het rekenwerk prioriteit geeft wat nodig is voor de nieuwe update. Dan kun je hem gewoon aan de stroom laten hangen. Wanneer hij volledig uit gerenderd is kun je hem daarna gewoon met optimale batterijduur gebruiken. Ik vind die achtergrondprocessen waarbij niet eens wordt getoond dat dit bezig is heel irritant. Bij “Instellingen” - “Batterij” staat het soms wel, maar bij deze upgrade naar iOS 26 zie ik dat ook niet.
Bij sommigen is het permanent blijkbaar, dat lijkt me niet normaal?
Bij sommigen is het permanent blijkbaar, dat lijkt me niet normaal?
Waarom niet? Apple specificeert het niet specifiek maar kan mij voorstellen dat het voor bijvoorbeeld een iPhone 11 harder werken is om de nieuwe functies te draaien, en daarom de batterij iets sneller leeg gaat? Dat lijkt mij juist heel normaal.

Draai je de nieuwe Windows build op een oudere machine kost dat ook meer power toch?
Dus als morgen Tesla een software upgrade doet waardoor mijn auto maar 150km kan rijden in plaats van 300km. Dan moet ik blij zijn? Ik koop toch die auto om in de eerste plaats zo ver mogelijk met te rijden?
Dus als morgen Tesla een software upgrade doet waardoor mijn auto maar 150km kan rijden in plaats van 300km. Dan moet ik blij zijn? Ik koop toch die auto om in de eerste plaats zo ver mogelijk met te rijden?
Nah dat vergelijk gaat aan alle kanten mank natuurlijk.

Maar als je bij tesla zou willen blijven, je zag bij de model S en X dat het systeem gedurende de jaren steeds trager geworden is. Dus ja ook daar trad het op, alleen omdat het om een heel ander product gaat is de uitwerking anders.
Draai je de nieuwe Windows build op een oudere machine kost dat ook meer power toch?
Nee, niet echt. Tijdelijk meer verbruik omdat er een hoop geïndexeerd moet worden wel (wat ook geen nieuwe functionaliteit is), maar een permanente vermindering niet.

De permanente vermindering in accuduur zal waarschijnlijk deels door de glass UI komen, dat zal meer van de GPU vragen. Zelfs met de toegankelijkheidsopties maximaal is er nog steeds veel meer transparantie.
[...]

Nee, niet echt. Tijdelijk meer verbruik omdat er een hoop geïndexeerd moet worden wel (wat ook geen nieuwe functionaliteit is), maar een permanente vermindering niet.

De permanente vermindering in accuduur zal waarschijnlijk deels door de glass UI komen, dat zal meer van de GPU vragen. Zelfs met de toegankelijkheidsopties maximaal is er nog steeds veel meer transparantie.
Als een OS zwaarder is om te draaien, door nieuwe functies dan kost dat op bepaalde hardware ook meer power. Daarin is Windows natuurlijk niet de uitzondering.

Kan best zijn dat de GPU met iOS 26 meer wordt aangesproken en dat dan op een beperkte hardware set te merken is. Vandaar die permanente vermindering in bepaalde situaties.
Als een OS zwaarder is om te draaien, door nieuwe functies dan kost dat op bepaalde hardware ook meer power. Daarin is Windows natuurlijk niet de uitzondering.
Nieuwe functies hoeven niet per se meer te vragen. Als ze niet gebruikt worden, hebben ze ook niet constant meer rekenkracht nodig, enkel wanneer in gebruik - of als het permanente achtergrond functionaliteit is. Kan me niet herinneren wanneer Windows voor het laatst iets deed waardoor er meer permanente druk op de hardware kwam zonder opt-in, met uitzondering van bugs uiteraard.
[...]

Kan me niet herinneren wanneer Windows voor het laatst iets deed waardoor er meer permanente druk op de hardware kwam zonder opt-in, met uitzondering van bugs uiteraard.
Je kunt de upgrade van iOS 18.x naar 26.x (welke opt-in is) wel vergelijken met bijvoorbeeld Windows 7 naar Windows 10. Daar zag je ook dat Windows 10 zwaarder was op bepaalde hardware en er een permanente vermindering was in bepaalde situaties. Het zelfde geld voor os upgrades bij macOS, Android, enz.

Nu is dat met deze os upgrade niet anders. Vandaar mijn reactie op de verontwaardiging dat het niet normaal
zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 16 september 2025 14:16]

Dan maar simpelweg een functie inbouwen die al die onzinnige troep achterwege laat, uitschakelen met simpelweg één knop. Niemand vraagt om halfdoorschijnende menu's en weet ik veel wat. Totale onzin en vergt enkel maar meer rekenkracht. Pure verspilling.

Dit soort bedrijven moet maar weer eens leren klanten belangrijk te vinden, dat doen ze nu niet. En je apparaat wat je in bezit hebt werkt dus niet meer zoals het verkocht is. Terwijl dat absoluut wel zou kunnen.
Apple zal de iPhone 16/17 wel als baisis nemen, alles daar onder mag trager worden.
Op zich niet gek als er steeds meer features bijkomen...
Als je ze maar uit kan zetten. Maar er wordt steeds meer opgedrongen, denk aan AI.
ja, dat zou fijn zijn. En dan niet voor allemaal losse functionaliteiten, maar een hele suite aan functionaliteiten een standje lager, of uit.
Want? Ik denk dat het voor een PC uit 1989 toch ook niet haalbaar is om daar een recent OS op te draaien, met de verwachting dat dit even snel/goed werkt als op een recentere machine?
Ja, maar…. 😊

Uiteraard is het logisch, dat als er meer gebeurd, dat dit meer accu kost. Maar wat als je die nieuwe functies niet wil gebruiken. Dan is het wel zuur, natuurlijk.

Flauwe voorbeelden. De foto’s app heeft een functie dat hij foto’s categoriseert en dat soort zaken. Wat als je dat niet wilt? (Geen gebruik/interesse in bijvoorbeeld.) Of stel dat je in de zoekenfunctie helemaal geen woordenboek wilt. Enz. Je hebt geen echte opties om het aan of uit te zetten.

Even los van m’n concrete voorbeelden, en of die echt wat significants uithalen. Het gaat even om het concept. Er wordt steeds meer in besturingssystemen gestopt. Het kost steeds meer energie/accu, maar als je het niet wil gebruiken, dan je alleen er alleen maar last van.
Als je naar de lange termijn kijkt, kost het juist niet ‘steeds meer energie/accu’. Jaar op jaar bekeken worden telefoons nog steeds zuiniger, krachtiger per milliAmpere, de geheugenruimte neemt toe, etc etc.

Het is daarom logisch dat bedrijven als Apple voortdurend afwegen, welke nieuwe functies ze toevoegen, aan welke hardware en (aan) welke niet.

En inderdaad, soms wil je als tweaker meer ‘knopjes’, maar de gemiddelde gebruiker zit daar waarschijnlijk totaal niet op te wachten. Die wil dat het ‘gewoon werkt’ en wil zich vooral niet verdiepen in de technische details die er achter zitten.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 16 september 2025 12:45]

Ja, dat is zeker waar. Mits je steeds naar een nieuw toestel kijkt. Mijn toestel van 2 jaar oud, is ontworpen voor een bepaald besturingssysteem. En het is natuurlijk hartstikke fijn dat hij wordt geüpdated, maar het gaat wel ten koste van accu-duur. Ze kunnen er prima voor kiezen om nieuwe functies 'uit te laten zetten' zijn.
maar de gemiddelde gebruiker zit daar waarschijnlijk totaal niet op te wachten.
Heb je daar een bron van? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik ben even benieuwd of 'de gemiddelde gebruiker' niet dingen wil uit kunnen zetten om langere accuduur te krijgen, omdat er dan teveel knopjes komen.

Ik kan heel veel uitzetten bij in de Zoek-functie in de Instellingen, maar niet het woordenboek. Ik geef direct toe dat het nu al soms een complete chaos aan knopjes is, maar er zijn zoveel 'luxe functies' die je niet kunt uitzetten, en dat is jammer. Het kost accu, en als je er niet op zit te wachten is dat alleen zonde.
Begrijp me goed, van mij mogen ze iOS en macOS, tvOS etc volledig instelbaar en open source maken 🤓 en ook nog overal knopjes voor maken maar ik ga er van uit dat ze grondig marktonderzoek naar gedaan hebben, zoals altijd.
Open Source interesseert me geen fluit. Ik kan toch geen code lezen, laat staan schrijven. En zolang Apple goede API's ontwerpt en documenteert, kunnen (goede) programmeurs daar prima mee in de weer, zover ik het kan inschatten.

Maar wat meer instelbaar zou wel fijn zijn. Dus dat je automatisch bluetooth-verbinden kan uitzetten. (ben je aan het bellen. Iemand in huis zet een bluetooth speaker aan, en je gesprek gaat ongevraagd naar die speaker. Handig voor als je in de auto stapt, maar voor sommige dingen wil je het aan en uit kunnen zetten (of minimaal een vraag krijgen.) Of denk aan lullige dingen alk volume-instellingen 'per app'. (van mij hoeven niet alle apps geluid te maken.) Of op een normale manier een MP3-tje als ringtone omsmurfen. (in plaats van die hele procedure via Garageband.)

En bij tvOS zou het fijn zijn als ik de apps die ik niet gebruik (Apple TV, iTunes, Facetime, Podcasts, Photos, enz. Het is niks bij die Apple TV, maar die paar iconen zijn nogal 'in your face'. Ik heb ze nu in een mapje 'Overig' gezet, zodat ze in elk geval iets uit het zicht zijn, maar het is wel jammer dat dat nodig is.

Of dat ze het 'ouderlijk toezicht' is van het 'net niet'-niveau afhalen. (Ik kan mijn airtags niet delen met m'n kinderen, of andersom?) Apple is altijd heel erg bezig met 'nice and shiny', en 'wij hebben dit voor jou bedacht', maar niet 'quality of life' dingen (zoals ik boven noem.)

Bovenstaande voorbeelden zijn toch niet heel rare verwachtingen? Uiteraard lang niet voor iedereen zinvol of van belang.

Maar wat doet Apple. Nog meer 'pride' en 'unity'-achtergrondjes. Leuk voor de mensen die er op zitten te wachten natuurlijk. Maar moet dat echt als onderdeel van een OS worden meegeleverd? Een paar thema-fotootjes? Maak dan een 'background-store', waar je voor 'maar 99ct' een achtergrondje kunt kopen, en dan maken ze de 'Pride-plaatjes' gratis. Helemaal prima als ze een statement van ondersteuning van de betreffende groepen willen uiten.
Maar laten we eerlijk zijn. Waar zit jij denk ik meer mensen op te wachten. Op een normale manier een ringtone kunnen instellen, of een paar Pride-plaatjes?

Er wordt uiteraard marktonderzoek gedaan. Maar Apple heeft (zeker in de VS) een soort cult-status, waarin ze redelijkerwijs kunnen doen wat ze willen met die toestellen. Ze kunnen van alles en nogwat opleggen, en de media gaat het vanzelf goedpraten. Ik heb in het geval van Apple echt het gevoel dat ze zoiets hebben van "Wie vinden dit niet belangrijk, en jij dus ook niet".
En zolang Apple goede API's ontwerpt en documenteert, kunnen (goede) programmeurs daar prima mee in de weer, zover ik het kan inschatten.
Daar wringt de schoen nou net. In de tijd van Mac OS 9 had ik bijvoorbeeld een appje of systeemextensie waarmee je geluiden aan system events kon hangen, maar sinds OS X zijn die ongedocumenteerd.

Ander voorbeeld: Je kunt in principe aan elk menu een toetscombinatie hangen, via de systeemvoorkeuren, maar er zijn menu’s die anders zijn, waar dat niet bij werkt.

De macOS Mail app heeft kolommen, waarvan je de breedte kunt aanpassen via verslepen. Die breedtes verspringen bij mij en sommige anderen dagelijks terug naar een bepaalde, onhandige instelling. Omdat die kolommen ook weer niet te scripten zijn, op wat voor manier dan ook, is er geen oplossing om die verspringende kolommen snel en eenvoudig weer goed te zetten.

En veel andere zaken die je noemt zoals apps die in beeld staan in tvOS zou je natuurlijk ook met een 3rd party kunnen fixen.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 16 september 2025 21:38]

En dan heb je Android welke met elke versie opties toevoegt om energie zuiniger te worden...
Is iOS helemaal geoptimaliseerd dan? Op de Pixel kwam Android 15.X (even vergeten welke QRP) met een kernel update die accuduur heeft verbeterd ondanks nieuwe functies. Is bij Apple niks meer to optimaliseren? Ik heb geen iOS apparaat meer maar op mijn MacBook merk ik toch elke versie iets meer slordigheidjes, wat spijtig is want zoveel kleine dingen zijn juist wonderlijk netjes gedaan.

Aan de andere kant laten we vooral blij zijn dat de updates blijven komen, want minder reden tot upgraden en minder e-waste.
Optimalisatie heeft er weinig mee te maken. Het is een tijdelijk effect omdat heel veel slimme features on device draaien bij iPhones. Bij een major software-upgrade moet er soms een herindexatie van alle foto's worden gedaan. Dat gebeurt op de achtergrond, maar vraagt dus resources van je telefoon.
Behalve dan dat het woordje "permanent" genoemd wordt -> blijkbaar is het OS gewoon minder zuinig geworden met de update.
"Afhankelijk van het individuele gebruik kunnen sommige gebruikers een kleine impact op de prestaties en/of accuduur merken."

Dat is natuurlijk overal het geval waar nieuwe features geïntroduceerd worden. Vind dit artikel ook wel een beetje clickbait om eerlijk te zijn. Dit is bij elke update het geval, bij iPhone, maar ook op de MacBook wordt er veel opnieuw geïndexeerd, op Android kan een nieuwe feature net zo goed impact hebben op batterijduur als die veel gebruikt wordt.
Mensen zijn even vergeten hoe idioot zwaar windows vista was voor de hardware van toen, en dat OS had geen dynamisch beweegbare bubbels zoals iOS nu. Op de 16 pro voelt het in elk geval als een echte ervaring. Het ziet er echt enorm slick uit en ze hebben echt op de allerkleinste details gelet qua animeren. Ze hadden op oudere hardware het er best wat minder slik uit mogen laten zien om GPU te besparen, maar voor nieuwe devices is er in mijn ogen toch echt niets van concurrentie qua feel en detail niveau.

In de toekomst zullen iphones wel zo'n efficiente GPU hebben dat het geen moeite meer kost, en dat is misschien op de 16 pro etc al zo.
Alsof windows vista een over the air update was welke zomaar naar elke device werd gepusht? Ik snap de vergelijking niet helemaal.
de vergelijking is dat hardware, zeker wat oudere, het er zwaar mee heeft, dat was in die tijd ook zo. En dat het nu via de air wordt gepushed is onzin, je moet er zelf op klikken en zelf op agree klikken, dat moest bij windows ook. Zelfs in die tijd, en we leven ondertussen natuurlijk in 2025...
Dat is geen excuus: Dus gewoon geleerde lessen uit het raam gooien dan maar?. Als de software te zwaar is: maak het beter of zorg dat oudere devices dan die feature uit hebben staan. Maar ik denk dat de tijd zal leren wat de daadwerkelijke impact is.
Ik bedoel meer in het algemeen, als ze zeggen dat er vanwege nieuwe functies een degradatie in accuduur kan zijn. Is dit niet te mitigeren met optimalisaties elders
Er zal altijd wel te optimaliseren zijn, maar ik heb altijd begrepen dat doordat Apple de volledige hardware-software keten in handen heeft én maar voor een beperkte hoeveelheid hardware het OS moet onderhouden, dat ze daardoor makkelijker optimaliseren. Het is denk ik ook wel merk-afhankelijk, maar ik meen mij ook te herinneren dat traditioneel Android devices meer baat hadden bij extra ram of een grotere batterij, waar Apple daar zuiniger op kon zijn (of op z’n minst zijn gebruikers kon overtuigen dat het voldoende was O-) ).

Wat niet wegneemt dat ik inderdaad zelf ook op i(Pad)OS de indruk heb dat er vaker slordigheden optreden, maar er wordt ook steeds meer toegevoegd, dus het is moeilijk te zeggen allemaal.

Wel leuk, in het iOS26 beta topic werd bij elke beta-release wel een grap gemaakt over de batterij. Misschien leest Apple mee op Tweakers :+
Er zal altijd wel te optimaliseren zijn, maar ik heb altijd begrepen dat doordat Apple de volledige hardware-software keten in handen heeft én maar voor een beperkte hoeveelheid hardware het OS moet onderhouden, dat ze daardoor makkelijker optimaliseren.
Das war einmail. Ik heb het idee dat Apple sinds de wat grotere batterijcapaciteit in telefoons daar niet meer zo naar kijkt. Mensen willen een dag accu en dat krijgen ze, hoewel er misschien ook wel 2 mogelijk is als iOS weer eens beter geoptimaliseerd wordt.

Nu wordt een update gepusht die vooral eye candy brengt. Eigenlijk is het gewoon Windows Vista Aero, maar dan 20 jaar later. Ik hoef het niet, dus kijk hoe lang ik het uit kan houden op iOS 18. Toegegeven, mijn iPhone 16 Pro zal het redelijk uithouden en de batterijcapaciteit is nog 100%, maar ik heb er gewoon geen zin in. Zeker niet als ik kijk hoever de batterijduur al tijdens het toevoegen van features aan iOS 18 is teruggelopen. iOS 18.2 en 18.6.2 schelen zeker 10-20% op een dag. Bizar veel.

Dus je zou denken: Apple, ga eens optimaliseren, maar feitelijk kijken ze alleen naar shinyness.
De iPhone 12 van mijn zus is even snel, zegt ze, accuduur ook. Bij mijn 14 is sneller maar accuduur onveranderd
Over e-waste gesproken, wellicht kun je je avatar aanpassen naar een niet-bewegende avatar, mijn monitor gebruikt door de door jouw gekozen meer watt. :)
ik denk dat iOS altijd meer geoptimaliseerd is geweest, want het het OS hoeft een veel kleinere verscheidenheid aan hardware te ondersteunen dan android.

Ik heb ooit de samsung galaxy s1 gehad en die was niet heel optimaal met een fat32 implementatie als filesystem, een driver die de GPS hardware verkeerd uitlas en een sound driver die niet alle features van een, toch wel high-end, audio chip kon gebruiken. En daarop draaide sommige software dan in een java virtual machine.
Goed dat ze dit vermelden, heb er ook last van gehad. Vandaag gaat het goed en slechts 10% er af vanaf 8 uur vanmorgen. Dat was de afgelopen dagen wel anders. Wellicht meer indexering dan tijdens upgrade van iOS 17 naar iOS 18.
Afgelopen dagen? Hij is gisteravond pas uitgebracht…?
De RC was natuurlijk al dagenlang te downloaden.
Okay, is die binair hetzelfde als de release van gisteravond?
Dan kun jij jouw conclusie niet trekken.
Logisch en is bij elke iOS upgrade het geval. Je merkt het ook als je een nieuwe iPhone opzet door de data over te zetten van een andere iPhone. De eerste 2 a 3 dagen zorgt de migratie op de achtergrond ervoor dat je batterij wat sneller wordt verbruikt. Apple zegt er netjes bij dat het soms permanent is, maar in mijn ervaring is het vrijwel altijd tijdelijk. Het permanente effect (dat er ongetwijfeld zal zijn) is heel minimaal. Fijn dat Apple het dus meldt, maar voor diegenen die al meer dan 15 jaar een iPhone hebben niet echt nieuws.
Niet om Apple te verdedigen of wat dan ook, maar het woord permanent komt niet voor op de gelinkte support pagina? Ik lees dat afhankelijk van het gebruik van een user, dit kan leiden tot meer/minder prestaties of batterij verbruik. Dit kan je lezen of begrijpen als “permanent”, maar permanent valt nou veel zwaarder omdat je er vanuit mag gaan dat je er gegarandeerd last van gaat hebben.

Na elke grote update is er wel wat meer batterijverbruik te verwachten ivm indexeren en dergelijke. Niks nieuws, wel netjes dat Apple ditmaal wel het zelf aangeeft. Internet staat elke iteratie vol met “mijn batterij…” etc.
iPhone 14 hier, veel sneller geworden op iOS 26
Ik kan me wel voorstellen dat deze update meer CPU/GPU capaciteit vereist dan de vorige iteraties. De nadruk ligt ook meer op transparante /visuele effecten en die hebben waarschijnlijk negatieve impact op het stroomverbruik. Dat zal denk ik de komende weken duidelijker worden en wat je kan doen om dat via settings te minimaliseren. Het is op z'n minst verrassend dat Apple juist bij deze iOS update hierover communiceert.

[Reactie gewijzigd door Kakaroto op 16 september 2025 12:58]

Er zijn eigenlijk een paar redenen, en die zijn elkaar jaar hetzelfde:


1) De update zelf (index, refreshes, dat is na een paar dagen klaar en is het effect weg;

2) De nieuwe IOS kan op punten best meer "verbruiken" dan de vorige, dat is het permanente gedeelte

Er is er nog 1 die veel impact heeft:

3) Het ziet er allemaal nieuw uit en mensen "spelen" de eerste dagen meer met hun toestel om naar de nieuwe dingen te kijken, en meer gebruikt is ook meer batterij verbruik.

Na een weekje is dat kijken er voor 3) ook wel af, 1) is dan ook klaar en je houd 2) over, dat is over het algemeen heel erg beperkt..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn