Hoofdcategorieën

Universiteit Maastricht: overheden naar open-source

Door Harold van der Wal, zondag 25 augustus 2002 22:15
Bron: ZDNet, views: 4.600

De publieke sector zou de overstap moeten maken naar open-source software. Dat is de conclusie van een studie van de Universiteit van Maastricht. Als bedrijven de broncode van hun software vrijgeven, kunnen andere bedrijven de software ook aanpassen. Overheden zijn dan niet meer afhankelijk van de kennis van één producent en kunnen makkelijker overstappen naar een andere. Dit leidt dan weer tot meer concurrentie op de markt en daardoor lagere prijzen.

Open SourceDe interesse vanuit de politiek wordt langzamerhand groter. In Frankrijk en Duitsland is een aantal ministeries en overheidsinstellingen al overgestapt op open-source besturingssytemen. Aan de andere kant komt er ook een grote anti-lobby op gang. Een groep IT-bedrijven, waaronder Microsoft en Intel, probeert met een gezamenlijk initiatief de opkomst van open-source te stoppen. Ze vrezen dat gepatenteerde software op voorhand zal worden uitgesloten door overheden en vinden dat oneerlijk.

Met dank aan zerocooled die ons wees op dit artikel van ZDNet.

Volgende 22:17
Vorige 22:12

Reacties

«  1  2  3  »

bedrijven die broncode van software vrij gaan geven? dat lijkt me niet... open source en commercieel belang zijn en blijven toch twee dingen die elkaar bijten...

Dat is maar net hoe je het bekijkt.
Als je absoluut maximale winst wil dan geef je de broncode niet vrij.
Iedereen die jou programma wilgebruiken is dan afhankelijk van jouw kennis.
Het nadeel hiervan is dat de ontwikkeling dan langzamer gaat want jij bent de enige die deze kennis heeft.
En als je hem wel snel wilt laten gaan moet je veel kennis inhuren.
Als je genoegen neemt met minder winst doe je opensource het grote voordeel hiervan is dat je uit een grote pool van kennis kunt putten.
Nadeel is dat je de winst niet kunt maximaliseren.
Omdat er meer mensen zijn met de kennis om programma uit te brengen.

Wat betreft de winst ben ik niet zo heel bang want lang niet iedereen die software gebruikt heeft de intentie om software te maken nog te bedenken.
Waar ze wel vaak behoefte aan hebben is een flexibel systeem wat snel en makkelijk aan hun wensen is aan te paasen.

Ik denk dat juist daar de kans ligt voor de opensource programmas.
Juist omdat je kunt putten uit een zeer grote pool van kennis.
Immers iedereen die het zou willen is in staat om in deze kennis te delen.

En dan is er nog een ander belangrijk punt waardoor het lijkt of opensource programmaas geen kans maken op winst.
En dat is de acceptatie door de gebruikers.
Pas de laatste twee jaar komt de opensource gemeenschap redelijk goed in het nieuws.
Daarvoor werdt deze gemeenschap bestempeld als parias en grapjassen.
Ik denk dat de opensource methode langzaamerhand een beetje volwassen begint te worden.
Het is een goede ontwikkeling die zeer zeker de moeite waard is.
Zelfs commercieel. :)

Als je absoluut maximale winst wil dan geef je de broncode niet vrij.
Dat hangt af van de marktomgeving. Als je concurrenten voor een gelijkaardige prijs producten met hun code vrijgeven, heb jij er alle belang bij dat ook te doen, anders verkoop je niets meer. Als ik moet kiezen tussen een bv een compiler die met en een die zonder zijn eigen code wordt geleverd, is dat een heel belangrijk voordeel, en zal die compiler die zijn broncode niet vrijgeeft snel geen winst meer maken.

Ik denk het niet.. Kijk maar naar RedHat, IBM, Oracle... om maar een paar te noemen.

{edit}

dit is in verrband tot de eerste reactie en niet die hierboven..

bedrijven die broncode van software vrij gaan geven? dat lijkt me niet...
Toch is ook binnen Microsoft de discussie aan de gang of ze Windows98 en delen van XP niet als Open Source aan moeten gaan bieden, alleen al om de concurrentie aan te kunnen in de toekomst...

Was dat niet juist een uitspraak van de rechtbank? Dat ze verplicht bepaalde onderdelen Open moesten maken zodat concurrenten hun producten ook goed konden laten aansluiten?

(denk aan goede intergratie van pakket X in het OS)

Aangezien microsoft geen fan van open source is... zie ik het volgende scenario al opkomen:

Microsoft mannetje leest dit bericht en typed in op hun klanten registratiesysteem:
rm -rf /bin/klanten/uni/maastricht

Je bedoelt zeker:

deltree ipv rm -rf :D

Lijkt me ook niet dat je je klantenbestand onder /bin zet :P

Nee, is meer voor de /dev/null :)
Maar bij microsoft staat het in bv c:\windows\klanten
Tenzij microsoft linux gebruikt omdat windows niet stabiel genoeg meer was :) :) :)

[off-topic]Jajaja, hij snapt mijn post :)[/off-topic]

Staat intussen in een multo map in de kast aangezien ze allemaal yaha-e hebben binnengekregen! :p

Ze vrezen dat gepatenteerde software op voorhand zal worden uitgesloten door overheden en vinden dat oneerlijk.
:'( :'( :'( wehe snif snif het is niet eerlijk.

Ik hoor Ome Bill het al roepen, ik dreig te verliezen en dat is niet eerlijk. Ik wil zo graag mijn miljardjes houden. :+

Ik ben van mening dat de initiatieven van de Franse en Duitse overheid alleen maar toe te juichen zijn. Het zijn ten slotte onze belasting centen en als het dan goedkoper kan dan moet je dat doen. Bij regeringen wordt toch al zo veel geld over de balk gegooid, zeker in de IT.

Verder is het onzin dat ze op voorhand al worden uitgesloten, deze bedrijven hebben bewezen wel het een en ander in hun mars te hebben. Er zal dan ook zeer serieus worden gekeken naar welk product het beste is voor een overheid.


<quote> -- Ja Bill, als je niet maakt wat de mensen willen, dan kopen ze het niet, Sorry. Dag Bill. </quote>

Misschien is het beter om deze uitspraak te nuanceren tot de volgende: Zolang niemand beter maakt wat de mensen willen, blijven de mensen Bill's spulletjes kopen.

En de overheid is een verhaal apart, volgens mij interesseert het de gemiddelde (Linux-freak) beheerder geen zier wat de gebruiker wil.

Ja en nee...

ja in die zin dat ik inderdaad een heleboel geeks ken die al jaren op BSD en Linux zitten maar die inderdaad nog nooit hebben gedacht dat het weleens op een desktop zou passen.

Neen, kijk naar de initiatieven van de "community" om het als alternatief aan te beiden, denk hierbij aan:

open office
KDE
Ximian
SAP for Linux


En al die distro's die het allemaal meer geintegreerd, meer scure en meer multimediaal maken.

De nadruk op GUI's en OS'en gaat steeds meer verschuiven naar de bouw van "real-world" applications.


Het debat omtrent Open-source als business model is al heel oud, kijk maar in de archives van Wired en C't.

Ik zie het als volgt,

1. Ik koop Closed source software en betaal voor de aanschaf van de licentie. Verder sluit ik een onderhoudscontract af en betaal een kwartaalbedrag. Wanneer ik wil customisen, betaal ik consultancy fees.

2. Ik neem Open Source software en betaal enkel het onderhoudscontract (bijv. RHN) en eventueel uren van een develloper voor de customisation maar omdat die beroep kan doen op de community (osdn.org bijv..)heeft ie maar de helft van de tijd nodig.

Het verbaast me niks. Ik heb dat hier al eerder gezegd, het is voor overheden eigenlijk veel te link om voor kritische functies te vertrouwen op software waarvan ze niet zelf bij de broncode kunnen:
1) Om zeker te weten dat die software niet 'lek' is,
2) om zeker te weten dat die software operationeel blijft als het bedrijf dat het heeft geleverd om mocht vallen, en
3) om zeker te weten dat ze niet, zoals nu door MS, gemanipuleerd kunnen worden met tal van overzienbare gevolgen voor begrotingen e.d.

Mijns inziens kan de beslissing dat overheden met Linux gaan werken niet lang uitblijven, daar doet MS niets tegen.

Helemaal mee eens. Ik heb sowieso al vraagtekens bij de recente ontwikkelingen en de invloed die de amerikaanse politiek op 't globale computernet wil hebben... en ik vertrouw Billy G niet helemaal wat het trojan-vrij zijn van Win XP/ .NET betreft...

Source open -> Gewoon nakijken wat 't allemaal doet -> Geen probleem.
Source niet open -> Vertrouwen dat 't goed is -> Op je bek gaan als het niet zo is.

Zie je het al voor je?

Een overheid die MS Palladium gaat gebruiken??

Dat vind ik gewoon eng aanvoelen... (trouwens ook al voor thuisgebruikers ;))

Je kunt wel nakijken wat het doet, maar dat is nogal HEEL erg tijdsintensief.

Meestal merk je pas dat er wat fout is door de 'sideeffects'. Bijvoorbeeld er connect ineens een eggdrop van jouw bak naar irc...

Als iemand de kwade gedachte krijgt om wat mooie backdoors in een kernel te stoppen downloaden tienduizenden mensen dit de volgende dag... is echt geen probleem.

ACL's en PAX dat helpt pas echt. Maar dat is niet echt gelimiteerd tot open source.
Mijn mening is dat open source gewoon makkelijk is als je het wilt uitbreiden/wat terug wilt doen voor de programmeurs.

Ja mischien wel, maar ik denk dat zoiets echt wel rapper ontdekt wordt als je denkt. Alle sinds veel sneller als bij ms producten (als het dan al ontdekt wordt) dus ...

Wat dacht je van het gerbuikt van open standaarden, dat gedoe van word 95, 97, 2000, XP zal dan nooit plaatsgevonden hebben.

Als bedrijven de broncode van hun software vrijgeven, kunnen andere bedrijven de software ook aanpassen. Overheden zijn dan niet meer afhankelijk van de kennis van één producent en kunnen makkelijker overstappen naar een andere. Dit leidt dan weer tot meer concurrentie op de markt en daardoor lagere prijzen.

heel goed, de reden dat bedrijven hun produkt nooit voor niets zullen prijs geven word al genoemd. een speciale regel voor de overheid zal niet geaccepteerd worden dus dat komt er nooit

Je hebt gelijk, ik vind dit ook een beetje raar gesteld.

Bedrijven moeten dit zelf weten, en als de overheid open source wil moeten ze er net als ieder ander gewoon voor betalen (de kosten die de programmeurs maken om het produkt te schrijven)

Een ander punt waar ik niemand over hoor is dat vaak de open source oplossingen door totale n00bs worden geinstalleerd en daardoor vaak gehacked wordt... Daarna komt als argument, met windows hadden we dat nooit! Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je alles een beetje up to date houdt.

"Een ander punt waar ik niemand over hoor is dat vaak de open source oplossingen door totale n00bs worden geinstalleerd en daardoor vaak gehacked wordt.."

De overheid kan toch wel ervaren systeembeheerder in dienst nemen?

jammerlijk genoeg loopt de overheid altijd achter de feitenaan, en word in de meeste gevallen niet marktconform het salaris bepaald, wat tot gevolg heeft dat de -bettere- systembeheerders voor het bedrijfsleven kiesen waar dit wel gedaan word.

Niet mee eens, de voorwaarden bij de overheid zijn, zeker nu interessanter dan bij veel bedrijven... maar goed.. dit is nu niet een spojte voor werken bij het rijk...

Maar om te denken dat een overheidsinstantie een systeem door een NooB laat bouwen.. hrmm....

Bij de rijksoverheid hebben ze een flinke stap vooruit gemaakt zo weet ik uit ervaring. Kijk maar eens op http://www.werkenbijdeoverheid.nl

Een ander punt waar ik niemand over hoor is dat vaak de open source oplossingen door totale n00bs worden geinstalleerd
En hoeveel MCSE-ers hebben links en rechts al "installaties" gedaan bij diverse bedrijven (en overheden), die in feite niet meer waren dan stomweg CDtje erin en op Volgende - Volgende - Volgende klikken???
Je wil niet weten bij hoeveel bedrijven (en overheidsinstellingen) er links en rechts servertjes wagenwijd openstaan vanwege dit soort "gecertificeerde" figuren...

Even voor de duidelijkheid:

Het principe van de commerciele toepassing van open source berust er op dat het bedrijf niet verdient op het stukje software zelf, maar op de service en dienstverlening daaromtrend. Je betaald het bedrijf niet voor het product en licenties enzo, maar voor aanpassingen, onderhoud, support etc.

Daar valt prima mee te verdienen. In verband met de overheid is er nog een goede reden om open source te gaan: het is belasting geld en dus publiek geld, dus waarom dan ook niet publiek toegangelijke software steunen?

Open source is ook handig inderdaad ivm

1. Inzichtelijke broncode: geen trojans etc.
2. Niet afhankelijk van een bepaald bedrijf

zoals andere mensen al noemden.

Wat betreft dat calimero gezeur over 'niet eerlijk dat gepattendeerde software ???? closed software (dus) niet kan oneerlijke concurrentie. Maar dat is natuurlijk onzinnig. De overheid is niet DE markt. De overheid is een klant BINNEN de markt. Er is nog genoeg afzetgebied elders. Wil je je product aan de overheid kwijt dan is dat geen probleem, dan moet je alleen wel opensource. Open source hoeft niet meteen ook gratis te betekenen.

Leuke discussies krijg je hier van, met als grootste drogreden die van MS dat je als overheid je eigen IT sector de nek om zou draaien als je voor open source kiest.

De politicus in Peru die in verbaal steekspel geraakte met oa MS, wist dat zeer mooi te pareren, door te zeggen dat:
a) MS net als alle andere bedrijven ook mee mag dingen, zolang ze hun oplossing maar open source aanbieden (en dat is nou eenmaal hun keuze om dat niet te doen, zelf weten)
b) als de overheid de belangrijkste factor is die de commerciele IT bedrijven in leven houdt, houdt dat in dat de overheid dus die bedrijven sponsort en dat kan nooit de bedoeling zijn
etcetc.

Heel mooie argumentatie en veel drogredeneringen, FUD van de hoogste plank, ogenschijnlijk logisch, totdat je de reactie ziet; lees hier:
http://www.opensource.org/docs/bill-EngTrans.php
http://www.opensource.org/docs/msFUD_to_peru.php
http://www.opensource.org/docs/peru_and_ms.php
8-)

Als je als overheid een software oplossing nodig hebt, en je laat een bedrijf dat programma schrijven, op voorwaarde dat je daarna de code krijgt en mag vrijgeven, dan maakt dat verder toch niet uit? Dat bedrijf kan dan gewoon de manuren (jaren) in rekening brengen?
Is ongewoon natuurlijk, MS enzo zijn gewend 1x iets te programmeren en dat aan veel klanten te verkopen, zonder daar veel meer voor te hoeven doen dan wat marketing....
Pech voor de bedrijven die zo werken.

Zoals ik een paar dagen geleden hier ergens al zei: (heb ik ook niet zelf bedacht) in de krant vind je bij de IT vacatures voornamelijk posities voor onderhoud en om programma's te schrijven voor directe in-house toepassingen, niet voor bedrijven die dat daarna weer willen verkopen.
Dus software direct voor de gebruiker plus de installatie/service, niet voor de softwareverkoper. Dat is de grootste sector.

Ik hoop dat de overheden wat doen met dit rapport (opvolgen dus, niet in het vierkante metalen archief klasseren..), als ze argumenten tekort komen moeten ze die links hierboven maar even doornemen.. :)

Heb je ook gehoord wat er is gebeurd in Peru na dit voorstel om OSS te gebruiken? Bill Gates is persoonlijk overgevlogen naar Peru voor een overleg met de president of een of andere minister, en heeft vervolgens een grote donatie gedaan in de vorm van software. Dit kost Microsoft zo goed als niets (hun marginale kosten zijn ongeveer nul, en waarschijnlijk kunnen ze de retailwaarde, veel te veel dus, aftrekken van de belasting als gift of zo), maar het zorgt er wel voor dat Peru 'locked in' blijft in Microsofts software en doumentformaten. Op die langere termijn verdient Microsoft hier bakken met geld aan.

Het grootste voordeel aan open source spul en open standaarden is dat de openheid van de regering gewaarborgd wordt. Iedereen kan nagaan wat er met gegevens gebeurd en gegevens die je mag zien, kun je ook daadwerkelijk inzien omdat er gebruik wordt gemaakt van open standaarden. Bij closed source spul weet niemand, behalve de fabrikant wat er nou gebeurd en ik kan me voorstellen dat je zoiets absoluut niet wilt op belangrijke overheidssystemen.

Naast Duitsland en Frankrijk zijn ook Groot-Brittannia & Denemarken serieus aan het overwegen open-source te gaan gebruiken. (Ook Taiwan dacht ik)

http://www.webwereld.nl/nieuws/11886.phtml
http://www.webwereld.nl/nieuws/10301.phtml

Het voordeel is dat als er steeds meer gebruikers en overheidsinstanties die open-source gaan gebruiken dat dit een sneeuwbal-effect zal hebben voor de hoeveelheid software en kwaliteit ervan. (en game industrie)

Maar dat kan zelfs ook nog betekenen dat de relatieve veiligheid die we nu kennen onder Linux systemen tegenover Windows weleens zou kunnen verminderen.
Ook omdat er dan meer gebruikers zullen zijn die eerder de eventuele fouten kunnen ontdekken of kunnen creeren.

Niettemin is ontwikkeling van open-source echt van harte toe te juichen, dit onder andere vanwege de kosten en de stabiliteit van de systemen. :)

Het voordeel is dat ook steeds meer mensen de sources zullen 'bekijken' bugs en dergelijkle worden steeds sneller gevonden en verbeterd. omdat de ontwikkelling meegroeit met het gebruik. Zo was een SSL bug in konqueror binnen 95 minuten gepatched terwijl er voor windows IE op dit moment zelfs nog geen patch hiervoor is uitgekomen... Mozilla had trouwens geen last van deze bug.
http://slashdot.org/article.pl?sid=02/08/12/1341239&mode=thread&tid=17 2

je hoort me absoluut niet zeggen dat closed source goed is, maar ik kan me honderden situaties bedenken waar ik niet wil dat een source van een programma bekent is... omdat net zoals de NSA (met SE Linux) al bekent maakten dat ook terroristen die sources kunnen misbruiken, dus huis tuin en keuken dingen open, maar er moeten natuurlijk grenzen blijven....

Het is nooit goed om de veiligheid van je systeem af te laten hangen van het geheim zijn van algoritme of programmacode. Als je veiligheid wil, dan met keys en zo. En je wilt dan absoluut zeker weten dat er niet een backdoor of bug in het gebruikte beveiligingssysteem zit, dus algoritme wil je kunnen controleren.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:17
Vorige 22:12
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: